فصل تغییر و تصمیم نو فرارسید

نقیب الله حمید

اینک بار دیگر در آستانه آغاز سال جدید هجری شمسی قرار داریم و آمد آمد موسم بهار است. دفتر روزگار بار دیگر ورق می خورد و فصل بهار با آب و هوای تازه و دل انگیزش آغاز می شود، طبیعت و زمین پس از دوران افسردگی زمستان به قدرت خالق قادر دوباره زنده گشته و قبای سبز به تن می کنند، برگِ سبزِ درختان، جلوۀ گل های رنگارنگ و پر زدنِ مرغان زیبا و خوش الحان یکجا با نسیم گوارای بهار، دل انسان را به خوشی و طرب می اندازد. سردی و کرختی رخت می بندد و زمین، انسان، حیوان و پرندگان دورۀ جدیدی از سعی و تلاش خویش را آغاز می کنند.bahar-1393

سال نود و دو گذشت، سالی که امید می رفت روزنه صلح و ثبات به روی ملت ما گشوده شود و دمی راحت را احساس کنند، اما متأسفانه سال گذشته را همانند سال های قبل از آن، با جنگ، ناامنی، کشتار و گونه های مختلفی از مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی سپری کردیم. در این سال نود ودو، آنچنانی که ملت ما تصور داشت و امید بسته بود، تحولی مثبت در عرصه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور به وجود نیامد و پروسه صلح که یگانه آرزوی دیرینه همه ی افغانهاست، به سوی موفقیت و ثمره دهی قدم برنداشت.

وجود مشکلات و روند رو به افزایش آن، نبایستی مایوسیت را برای ملت ما برانگیزد و باید به رحمت پروردگار امید داشت که اوتعالی دریچه ی را برای فایق آمدن بر همه مشکلات و بحران ها به روی ملت مسلمان افغانستان بگشاید.

هنوز فرصت برای طرف های ذیدخل در قضایای امنیتی و سیاسی کشور وجود دارد که با الهام گیری از ارشادات الله متعال، فرهنگ همپذیری، کنارآمدن محور یک پلیت فارم سیاسی و تفاهم ملی و پشت پا زدن به همه خودخواهی ها و تکروی ها را  زنده کرده و به بحران موجود نقطه پایان گذارند.

بهار نو برای همه جهت ها و جریان های سیاسی  و نظامی کشور فرصت خوبی است که به یک اندیشه نو، طرح نو و راه نو، رویکردسیاسی نو برای حل بحران کشور اندیشه کنند و  کشتی گیرآمده در گردابه ی توفان را به ساحل نجات رهنمون شوند.

سالی که پیش رو داریم، سالی است مهم و سرنوشت ساز و در واقع این سال سرنخ خواهد بود برای همه تحولات بعدی در معادلات سیاسی و امنیتی کشور، چون در این سال، از یک طرف قضیه گذارسیاسی و تغییر اداری کشور مطرح است و از سویی هم، استعداد و توانایی های خود افغان ها در تامین امنیت و ثبات کشور به آزمون گرفته می شود. در این سال آنچه که مهم می نماید تلاش جدی و پیگیر برای وفاق ملی و تفاهم سیاسی همه جهت ها و جریان ها و شدت بخشیدن بر روند صلح و خاتمه دادن به جنگ و کشتار است. توقع ملت در این سال سرنوشت ساز این است که مسئولان نظام و جهت های درگیر با زرنگی ویژه خود و با یک طرح جامع و ملت شمول، کشور را از رفتن به یک گردابه ی بحران دیگر دستگیری نمایند و نگذارند که کشور آبستن یک تحول تراژیدی زای دیگر شود.

آمدن تحولات در طبیعت، افسردگی و سبزینگی درختان درسی برای بشر است که لحظه ی به خود اندیشند و کارکردهای خویشتن را به محاسبه گیرند قبل از آن که موسم افسردگی شان فرا رسد، با غنیمت شمردن فصل سبزینگی، فصل داشتن قدرت، ثروت، فرصت، صحت و … به راه و رسمی روند و قدم بگذارند که موجبات سربلندی و زمینه های سرخروی شان را در روز واپسین فراهم گرداند.

به اميد آنكه  بهارمان، بهار درون و بهار عزم اراده و بهار تغيير و تحول باشد و بهار محاسبه و بازنگري  و اصلاح خود باشد و  كشور ما، این سرزمین همیشه در بحران، شاهد بهار راستين در کارها و رفتارها،  انديشه ها و وجدان دولتمداران و بهار طرح نو برای اداره کشور باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا