فداکاری در دعوت

نویسنده : آدینه رنجبر
یکی از اهداف خیلی بزرگ من در زمان مکتب کامیاب شدن به رشته دلخواه ام در آزمون کانکور بود، این آرزو من و خواهرم که در یک صنف درس می خواندیم بود که باید در کانکور در رشته دلخواه ما کامیاب شویم.
برای رسیدن به این هدف ما شب ها و روز ها بی وقفه ( البته خواهرم زیادتر نسبت به من تلاش بیشتر میکرد) درس میخواندیم، روز و شب ما یکی شده بود و فقط فکر و اندیشه ما روز کانکور و رشته های دلخواه ما بود.
برای این هدف فداکاری های زیادی از کم خوردن، کم خوابیدن، اشتراک نکردن به محافل دوستان و فامیل گرفته الی تحمل بد خلقی های فامیل برای مصروف بودن زیاد در مکتب، کورس آمادگی کانکور و خواندن درس بی وقفه را متحمل شدیم.
به هیچ جای از ترس ضایع نشدن وقت ما نمیرفتیم و تمام دنیا ما روی هدف ما خلاصه شده بود، در مسیر راه با دوستان خود فقط فورمول حفظ میکردیم و سرگرمی ما پرسیدن سوالات فورم های کانکور از یکدیگر ما بود.
برای ما هدف ما همانند نقطه اخیر زندگی بود، و همین قاطیعت مشکلات مسیر و فداکاری های راه را برای ما آسان تر ساخته بود.

دقیقا همینجاست که مفهوم فداکاری در اهداف والای دعوت نیز برای ما واضح میشود، اگر هدف ما واضح باشد فداکاری در مسیر برای ما آسان و سهل میشود و خود به خود انسان برای هدف های قاطع خود حاضر به فداکاری میشود.

امام حسن البنا میفرماید:
( هدف ما از فداکاری قربان کردن جان ، مال، وقت و سراسر زندگی و هرچیز در راه الله متعال است. زیرا در این دنیا جهادی بدون قربانی وجود ندارد و در فکر و دعوت ما هیچ نوع قربانی ضایع نمیگردد، بلکه اجر جذیل و ثواب بی پایان را به دنبال دارد. کسیکه از فداکاری و قربانی در این راه خودداری میکند گنهکار شمرده میشود)

کار دعوت کار جمعی است ولی از نظر من کار دعوت کار فردی در میان جمع است که هر فرد برای هدف خود که رضایت پروردگار و پیروزی حق بر باطل است تلاش میکند، فداکاری نیز عمل فردی برای هر دعوت گر است که برای خود و هدف خود فداکاری و قربانی میکند و اجر آن را از پروردگار میطلبد.
فداکاری از جمله خصوصیات های بارز شخصیت مسلمان و دعوتگر میباشد، که میزان تقوا و کامیابی آن را در دعوت میتوان با میزان فداکاری آنها در دعوت سنجیید.
پیامبر اکرم ( ص) یکی از نمونه های بارز و دارای سخصیت عالی بودند که از جمله یکی از نمونه های بارز فداکاری در جهان اسلام هستند. تمام زندگی خود را فدای دعوت و رساندن پیام حق به مردم نمودند، دعوتگران با ادعای جانشین پیامبر(ص) بودن باید آماده فداکاری تمام زندگی خود برای رسیدن به پیروزی حق بر باطل باشند.
دعوت خواستار ادای مسئولیت های افراد به بهترین وجه آن است، در این مسیر بنده با امتحانات مختلف از جانب پروردگار روبرو میشود که نیاز به قربانی علایق، دارایی و حتی جان خود در این مسیر میباشد، دعوتگر هر لحظه آماده قربانی برای دعوت و مسئولیت های خود برای رضایت پروردگار میباشد و این قربانی را برای خود افتخار میداند.
محمد عبده در کتاب خود ” دعوت از تو چی میخواهد” یک جمله جالب را برای بحث فداکاری ذکر کرده است:
راه ما سراسر فداکاری است.
این عنوان شاید یک جمله کوتاه باشد ولی تمام فلسفه دعوت را در بر دارد و چشم وگوش دعوتگر را به مشکلات و چالش های آن باز میکند که این راه سراسر فداکاری ، قربانی و از خود گذری است.
افراد دعوتگر همیشه در اذهان شان منتظر جنگ رویارویی در جهت فدا کردن جان شان هستند این را فراموش کرده اند که دعوت از هر شخصیت در دعوت در خانواده، محل کار، مسئولیت های دعوت، رفتار با دوستان، کمک مالی به دعوت …. فداکاری میخواهد.
انسان دعوتگر باید در جنبه های ذیل زندگی آماده فداکاری و قربانی باشد؛ ( فداکاری در جان خود، وفت خود، در رفتار خود، در معاملات خود، فداکاری برای تزکیه نفس و در علایق خود).
منحیث دعوتگر همیشه باید فداکاری پیامبر اکرم (ص) در رفتار های عادلانه با کفار، تحمل شکنجه کفار و آزار اذیت هایشان و چشم پوشی شان از بدی هایشان را به یاد داشته باشیم.
یاران پیامبر الگور فداکاری در تاریخ اول اسلام بودند، که این فداکاری ها نتایج ثمر بخش در تاریخ اسلام داشت که باعث پیروزی اسلام گردید.
تاریخ اسلام فداکاری حضرت علی (رض)‌ را در زمان هجرت پیامبر اکرم (ص)‌ فراموش نمی کند، در زمانی که همه اهالی مکه در صدد قتل پیامبر اکرم (ص) بودند. در این هنگام حضرت علی (رض) بجای پیامبر در رخت خوابشان استراحت شد و آماده قربانی خود برای برپایی دین و حفاظت پیامبر اکرم (ص) بود.
برای دعوتگران لازم است تا سیرت پیامبر اکرم (ص) و صحابه کرام را مطالعه کنند و قبل از داخل شدن به صف مقدس دعوت هدف و خواسته های خود را از دعوت واضح سازند.
اگر هدف دعوتگر در شروع راه واضح و برایش آشکار نباشد، فداکاری و از خود گذری برایش نهایت سخت و در بعضی جا ها ناممکن میباشد، اولین مرحله فداکاری شناخت هدف است که انسان برای آن تلاش میکند.

یک پاسخ به “فداکاری در دعوت”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا