استاد سعديه حفيظ: • ما تا آنجا فعالیت نموده ایم که رضامندی زنان کشور را بدست آورده ایم.

مصاحبه : احمدضیاء رحیمزی

اصلاح: یکبار دیگر در آستانه تجلیل از روز جهانی زن قرار داریم،اگر لطف نموده در مورد فعالیت های جمعیت اصلاح که در بخش زنان انجام داده است به خصوص طی یک دوسال گذشته برای ما معلومات دهید!

سعدیه حفیظ: بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت شما و خوانندگان گرامی، در پاسخ به سوال تان باید عرض کنم که جمعیت اصلاح یک نهاد اجتماعی دینی بوده وبه هدف نشرو پخش فهم اصیل اسلام و آوردن تغییر مثبت در جامعه فعالیت می نماید که بخش خواهران یکی از بخشهای مهم آن به شمار می رود و در راستای تحقق اهداف فوق شانه به شانه برادران فعالیت می کند. بخش خواهران جمعیت اصلاح در چهار زون: مرکز، شمال، شرق وغرب کشور فعالیت می نماید. البته فعالیتها در زونهای مختلف با تغییر مدتهای زمانی آغاز یافته است که در مجموع از مدت ده سال تقریبا شروع شده است. فعالیتهای بخش خواهران بیشتر در دو عرصه تربیت وانکشاف مهارتها ودعوت وارشاد (آگاهی دهی عامه) می باشد. از مهمترین فعالیتهای بخش خواهران بخصوص در دو سال گذشته می توان از فعالیتهای ذیل یاد آور شد:
دایر نمودن دوره های تفسیر قرآن کریم، دایر نمودن دوره های فهم قرآن که کوتاه مدت می باشند، کورسهای معارف اسلامی، دوره های سیرت نبوی صلی الله علیه وسلم، به راه اندازی مسابقات علمی در رشته های دینی جهت توسعه فرهنگ مطالعه وبالا بردن سطح علمی خواهران به خصوص نسل جوان، برگزاری نمایشهای کتب، دایر نمودن سیمینارهای علمی وتربیتی، میز گردها، کنفرانسها، دوره های مدیریتی وغیره. التبه بخش خواهران برای اولین بار یک
راه پیمایی بزرگی را در میان زنان افغان به مناسبت رد قانون منع خشونت علیه زنان در شهر کابل بهار سال جاری به راه انداخت که با استقبال خوبی مواجه گردید. در پهلوی این برنامه ها، بخش خواهران در جمع آوری کمکهای عاجل به مردم فقیر ومستمند و توزیع آن در موسم های مختلف نیز کوشاست که تا هنوز توانستیم به تعداد زیادی از هموطنان مان کمک نماییم.

همچنان بخش خواهران صفحه انترنتی ای را به نام « زن مسلمان» راه اندازی نموده است تا خواهران افغان مان در سراسر جهان بتوانند از محتویات آن مستفید گردند، وهمچنان فصل نامه ای زیر عنوان « بینه» را نیز این بخش نشر می نمایدکه در روشن کردن اذهان زنان افغان مفید تمام شده است.

درکنار دیگر فعالیتها برنامه های عروسی های اسلامی را نیز ترتیب می دهد تا در روش برگزاری عروسی ها و برنامه های شادیانه تغییر ودگرگونی در روشنی تعالیم اسلام صورت گیرد. گذشته از آن، درتمام برنامه های بزرگی که برادران جمعیت اصلاح ترتیب می دهند و درآن زنان نیز شرکت می داشته باشند همواره بخش خواهران مسؤولیت مدیریت بخش خواهران را به عهده داشته است. باید عرض کنم که در طی سالهای اخیر هزاران تن از خواهران هموطن مان از برنامه های ما مستفید گردیده همواره خواهان گسترش دادن این نوع برنامه ها در سایر نقاط کشور می باشند.

اصلاح: به نظر شما دلایل محبوبیت فعالیت های شما در بین زنان جامعه افغانی ، با وجود مشکلاتی که از لحاظ اقتصادی و دسترسی به وسایل دارید، چه بوده و کدامین برنامه ها شما را متمایز تر از سایر نهاد های که بنام زنان کار وفعالیت می کنند،ساخته است؟

سعدیه حفیظ: آنچه که فعالیتهای ما را با وصف وجود مشکلات اقتصادی و قلت دسترسی به وسایل وامکانات مادی در جامعه افغانی محبوب گردانیده، بعد از فضل الله متعال درک واقعی نیازمندیهای زن افغان و ارائه پاسخ مناسب برای آنها می باشد. اگرچه آنگونه که بایسته است به آن رسیدگی نشده ولی تا آنجا که فعالیت saadia-hafiz-interviewنموده ایم رضامندی زنان کشور را بدست آورده ایم. به نظر من آنچه که ما را نسبت به سایر نهاد های فعال در عرصه حقوق زن متمایز ساخته است، آن است که ما مشکلات زنان را به زبان خود آنها بیان می داریم و از سویی هم، مشکلات موجود در میان شان را به شکل واقعی و در روشنی فرهنگ ملی موجود در جامعه به بررسی می گیریم نه با افکار واندیشه های وارداتی و گرفته شده از جوامعی که هیچ ارتباط فرهنگی در میان این جامعه و آن جوامع وجود ندارد؛ زیرا ما می دانیم که مشکلات زن افغان با مشکلات جوامع دیگر متفاوت است پس مبارزه با این مشکلات باید بر گرفته از راه حلهایی باشد که در جامعه ما قابل قبول باشند که بخش خواهران جمعیت اصلاح با درک این موضوع بدان پرداخته است.

اصلاح: آنچه رسانه ها طی سالیان گذشته از وضعیت رقت بار زنان درجامعه افغانی وبه خصوص بنام افزایش خشونت علیه زنان به نشر می رسانند، از دیدگاه شما دلایل وعوامل آن درچه نهفته است؟ آیا این گونه واقعات قبلاً وجود نداشتند یا رسانه ها ومردم از آن آگاهی نداشتند؟

سعدیه حفیظ: اگر نگاهی به وضعیت زن درافغانستان انداخته شود حقیقت آن را بر ملا می سازد که جامعه افغانی یک جامعه مرد سالار بوده و زنان از جایگاه واقعی ای که دین مقدس اسلام برایشان ترسیم کرده محروم می باشند. از سوی دیگر آگاهی از اسلام و جایگاه زن در آن در پایین ترین سطح آن قرار دارد، این امر را دشمنان اسلام برجسته نموده شماری از واقعات تلخی را که در جامعه رخ می دهد را دستاویز می سازند و آن را دلیل علیه اسلام قرار می دهند. نا گفته نماند که این نوع واقعات اجتماعی مخصوص جامعه افغانی نیست، یک نگاه ولو گذرا به روند زندگی در دیگر جوامع – چه شرقی وچه غربی- نشان می دهد این نوع مشکلات در تمام جوامع می باشد و با تفاوت در تناسب میان آن جوامع.
دلیل این که این وضعیت در کشور از قبل وجود داشت و اینکه امروزه این موضوع در رسانه ها به شکل بسیار گسترده طرح می شود آن است که در زمان حکومت طالبان زنان به اکثریت حقوق شان دسترسی نداشتند؛ به ویژه درعرصه تعلیم وکار، وزمانی که حکومت آنها سقوط نمود و نظام جدید روی کار آمد، برای جهتهای مغرض واستفاده جو زمینه مناسب برای وارد کردن افکار واندیشه های وارداتی مهیا گردید و در داخل کشور نیز عده ای از مردم غرب گرا فرصت یافتند تا افکار غربی را زیر شعار « دفاع از حقوق زنان، آزادی زن، منع خشونت علیه زن، جندر وامثال آنها» که در ظاهر به نفع زنان ولی در حقیقت ویرانگر برای زندگی اجتماعی آنها شمرده می شود، از طریق رسانه ها ووسائل متعدد دیگر نشر و پخش نمایند تا بدین وسیله بتوانند که به اهداف خویش نزدیک شوند.

اصلاح: طی سالی که روبه اختتام است موضوع قانونی بنام منع خشونت علیه زنان سروصدا های را از پارلمان گرفته تا رسانه ها براه انداخت،به نظر شما این قانون چه امتیازاتی را می تواند به زنان افغان تحفه دهد که به خاطر آن اینقدر سر وصدا براه افتاد؟

سعدیه حفیظ: حامیان قانون منع خشونت علیه زن متشکل از دو گروه مردم می باشند، یکی افراد هدفمند و آگاه از ابعاد این قانون می باشند ودوم افراد نا آگاه و بی خبر از محتویات اصلی آن که زیر تأثیر تبلیغات گسترده برای این قانون، قرار گرفته اند. این دو گروه سروصداهایی را بلند کرده اند.
اگر این قانون را ریشه یابی کنیم و به اصل و اساس آن برسیم این قانون به سلسله کنوانسیون سیدا می باشد که حکومت افغانستان آن را امضا نموده است، بناء این نظام مکلف است تا مطابق آن قرار داد عمل نماید وخواستهای این قرار داد را بر آورده سازد. این قانون جز بی بندوبار نمودن قشر زن، از هم گسستن شیرازه خانواده ها وطغیان زنان علیه مردان و بر هم زدن توازن جامعه دست آورد دیگری در پی نخواهد داشت. این قانون به زهر در آمیخته با عسل می ماند که درظاهر شیرین و خوش آیند و در حقیقت تلخ وکشنده می باشد.

اصلاح: از دیدگاه شما دولت وبه گونه مشخص وزارت امور زنان تا چه حد توانسته طی مدت بیش از یک دهه گذشته برای زنان افغان، مفید ومؤثر بوده و تا کدام حد توانسته از حقوق این قشر مظلوم دفاع نماید؟

سعدیه حفیظ: دولت به ویژه وزارت امور زنان در طی یک دهه گذشته بعضی از دست آوردهای خوب برای زنان داشته اند، مثلا قبل از این زنان در عرصه تعلیم وکار ومشارکت سیاسی اجتماعی کاملا محروم بودند با به صحنه آمدن این نظام دروازه های تعلیم به شکل بسیار وسیع وهمه جانبه به روی زنان باز گردید که زنان می توانند با آزادی کامل در تمام رشته های تحصیلی آموزش بگیرند واز سوی دیگر در عرصه کار ومشارکت سیاسی واجتماعی نیز آزادی های نسبی حاصل کردند که این خود یک دست آورد محسوب می شود. اما دسترسی به این حقوق جهت تغییر وضعیت زن در این جامعه بسنده نیست و تا هنوز زنان افغان به خصوص در روستاها و ولایات دور در مظلومیت بوده به اساسی ترین حقوق شان دسترسی ندارند وهمواره مورد بی مهری وبی حرمتی و ظلم واقع می شوند و برای بهتر شدن وضعیت شان به تلاش بیشتر ولی در روشنی تعالیم اسلام نیاز است.

اصلاح : چه فکر می کنید برای خاتمه دادن به رسم ورواج ها وخشونت های مزخرفی که بنام دین در جامعه سنتی ما علیه زنان اعمال می شوند، باید از کدام راهکارها وبرنامه ها استفاده صورت گیرد؟

سعدیه حفیظ: قبل از همه باید گفت که این رسم ورواجهای حاکم در جامعه سنتی ما از قرنهای متمادی ریشه در زندگی اجتماعی مردم ما داشته است که مبارزه و ریشه کن کردن آن زمان زیادی در بر می گیرد، ولی نا ممکن نیست به شرط این که همه جهات جامعه؛ دولت، همراه با نهاد های اجتماعی، علمای دین، خانواه ها و نهادهای تعلیمی و رسانه ها دست به هم داده و عزم واراده قوی در این راستا مخلصانه گام بردارند و تلاش ورزند تا این بیماریهای ها را ریشه کن سازند. این کار از طریق وضع کردن قوانین مناسب امکان پذیر است که دولت باید مسؤولیت خود را در قبال جامعه ادا کرده با وضع وتطبیق قوانین مناسب اقدام کند، از سوی دیگر، نهادهای اجتماعی و آموزشی برنامه های آگاهی دهی برای مردان وزنان راه اندازی کنند تا زنان از حقوق خویش – که اسلام برای شان قایل شده- آگاه شوند و هم مردان حقوق آنها را دانسته و برای ایشان بدهند.
خانواده باید در دید خود در قبال زن تغییر آورده به همان گونه که به مردان خانواده می نگرند وارج می گذارند به زنان نیز همان گونه بنگرند وارج گذارند، از سوی دیگر، علمای دینی باید مسؤولیت خود را ادا نموده در خلال درسهایی که در مساجد ایراد می کنند ویا از خلال خطبه های جمعه وغیره به این موضوع توجه نشان دهند و موضع اسلام را در این باره روشن سازند.

اصلاح: به حیث آخرین پرسش: پیام تان به زنان، مادران وخواهران ستم دیده افغان که از سه دهه به این سو به گونه مسلسل با جنگ و بدبختی های گوناگون اجتماعی دست وپنجه نرم می کنند، چیست؟

سعدیه حفیظ: پیامم منحیث یک زن به مادران وخواهران افغان آن است که ما امت محمد صلی الله علیه وسلم هستیم که خداوند جل جلاله بر دوش آنها مسؤولیت خیلی بزرگ یعنی رهبری جهان را گذاشته است که در این مسؤولیت  ما زنان نیز شریک می باشیم. زنان سلف این مسؤلیت را درک نموده و در ادای این مسؤولیت نقش سازده بازی نموده به فرزندان خود نیز این درس را آموختاندند، از همین رو، مسلمانان دوازده قرن جهان را رهبری نمودند. اما زمانی که تمسک به دین ضعیف گردید این احساس کم رنگ گردید تا اینکه این مسؤلیت از اذهان مردان وزنان ما فراموش گردید ودیگران آن را بر دوش گرفتند که متأسفانه هیچ سعادتی را برای بشر به ارمغان نیاوردند. به فضل الله متعال وبا بیداری اسلامی درجهان اسلام، این احساس بار دیگر زنده گردیده و وقت آن رسیده که زنان افغان لباس غفلت را به دور افگنده خود را با لباس بیداری آراسته نمایند و وقت آن رسیده است تا خواهران مان جهت آوردن تغییر مثبت درزندگی فردی واجتماعی خود دست به کار گردند. باید گفت هرگاه تغییر در افکار وارد گردد عملکردها نیز تغییر می نمایند وهرگاه زنان ما افکار خویش را تغییر داده خود را به دید کم ننگریسته و قشر ضعیف وناتوان جامعه ندانند بلکه شریک مردان درساختن جامعه بپندارند همانگونه که زنان در عصر پیامبر و عصور نزدیک بدان عضو فعال جامعه بوده ونقش فعال خویش را بازی می نمودند، در راستای فهم اصیل دین تلاش ورزند وبا استفاده وسائل مختلف سمعی وبصری و کتب ونشرات، خود را در پهلوی آگاهی دینی، از اوضاع جهان به خصوص جهان اسلام آگاه سازند، یقین دارم که از یک سو از جهل دینی که اساس مشکلات ما است بیرون آمده و از سوی دیگر، فريب افکار بیگانه وشعار های وارداتی میان تهی را نمی خورند، وبه حیث زنان هدفمند در ساختار زندگی موفقانه خود وساختار جامعه سعادتمند تلاش ورزند تا از این وضعیت نا بسامان موفقانه بدر آیند. و در آخر کلام خود را با سخن خلیفه عادل اسلام عمر بن خطاب رضی الله عنه به پایان می برم:« نحن قوم أعزنا الله بالاسلام مهما ابتغینا العزة فی غیره أذلنا الله»( ما مردمی هستیم که الله متعال ما را با اسلام عزت بخشیده است وهر گاه که عزت را در غیر اسلام جستجو کنیم، الله ما را ذلیل می گرداند).

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا