فضیلت دهه ذی الحجه

فضايل دهه ذي‌الحجه

الحمدلله و صلاة و السلام على رسول الله و على آله و صحبه اجمعین و بعد:

در اين روز ها وارد شديم به ايام الله دهه اول ذى‌الحجه؛ ايام مباركى كه بازار تجارت معنويت و عمل صالح بالاتر از درک بندگان گرم ميشود،. و الله متعال رحمات خود را بالاى بندگان خود ارزانى ميگرداند.
با نو شدن ماه ذي‌الحجه تجلّيات بى‌شمارِ خداوند تمام آفاق را پُر ميكند و هر كس به قدر شايستگى خود و توفيقى كه نصيب‌اش ميگردد؛ از این ايام مستفيد مي‌شود.
پيامبر اسلام صلى الله عليه و سلم ميفرمايد: (هيچ روزهاى در سال نيست كه عمل صالح در آن نزد الله متعال از عمل صالح در اين ده روز محبوب‌تر باشد) صحابه پرسيدند: حتىٰ جهاد در راه الله، فرمودند: حتىٰ جهاد مگر مجاهدى كه با جان و مال در راه خدا بيرون شود و با هيچ يک بر نگردد. { صحيح بخارى}

اين حديث دلالت براين دارد كه؛ اعمال در اين ده روز به نزد الله محبوب است. و از اعمال بر ديگر روزهاى سال بدون اينكه چيزى از آن إستثناء باشد. صحابه از همين رو سوال كردند: يا رسول الله حتىٰ جهاد در راه الله فرمودند حتىٰ جهاد وبعداً مستثنىٰ كرد يك جهاد را كه بهترين جهاد است پرسيده شد كدام جهاد افضل و بهتر است رسول الله فرمود: كسى‌كه به خاطر الله با مال و جان جهاد كند و خونش ريخته شود؛ صاحب اين جهاد بهترين مردم در نزد الله متعال است.

اين جهاد به خصوصيت اش بهتر است از عمل در ده روز، مگر از بقيه انواع جهاد كرده اعمال صالح در اين ده روز به نزدالله دوست داشتنى ومحبوب است، كه اجر آن دو چند است.
در آيات نخستين سوره الفجر خداوند باسوگند خوردن به اين دهه شأن و عظمت آنرا بالا برده است.
قال الله تعالٰى: {وَالْفَجْر• والَيٰلٍ عشر} ترجمه: پس اين دلالت بر بهتر بودن شب‌ها ميكند و اين در نزد جمهور مفسرين و سلف صالح صحيح و مقبول است. از همين رو سلف صالح در اين دهه بسيار جهد و تلاش ميكردند. چنانچه در مسند دارمى آمده است كه سعيد بن جبير رحمه الله در اين دهه تا آنجا تلاش ميكرد كه توانش به پايان ميرسيد و می‌گفت: نبايد چراغ هايتان در اين شبها خاموش گردد.
در اين روزهاى پُرخير و فضّيلت از جمله اعمالى كه بايد صورت گيرد ذكر و ياد آوري الله مي‌باشد.
در مسند امام احمد از عبدالله بن عمر روايت شده كه رسول الله صلى الله عليه و سلم فرمودند: {هيچ ايامى نيست كه عمل صالح در آن محبوب‌تر از اين ايام دهگانه باشد. پس در آنها بسيار تهليل ( لااله الاالله ) تكبير ( الله اكبر ) و تحميد ( الحمدلله ) بگوید.

كثرت ذكر دلالت براین قول الله متعال دارد. {وَ يَذْكُرُاْ اسْمَ اللهِ فِىٓ أَيَّمٍ مَّعْلُومَٰتٍ} الحج/٢٨
به نزد جمهور علماء ايام معلومات ايام عشر است.
١٠ روز اول ذي‌الحجه از ١٠ روز آخر رمضان افضل‌تر ميباشد. زيرا در آن روز عرفه و روز عيد قرار دارد و ١٠ شب آخر رمضان از ١٠ شب اول ذي‌الحجه افضل‌تر است. زيرا شب قدر در آن واقع است.
تفسير ابن كثير ٥ / ٤١٢

پس بشتابيد و جهد و تلاش به كار گيريد…
اكر مي‌خواهيد در اين ايام فرخنده نسيم رحمت الهى شامل حال شما گردد و شما را عطر ايمان بخشد؛ بسيار به ياد الله باشيد و همواره زبان تان را به تسبيح، تهليل، استغفار، تكبير دعا و نيايش پرودگار تازه نگهداريد.
چرا كه اين ايام، ايام ذكر و ياد الهى است.
اين روزها را روزه گيريد به خصوص روز عرفه.
پيامبر صلى الله عليه وسلم فرمودند: توقع دارم كه خداوند متعال گناهان يک سال قبل و يك سال بعد روزه‌دار عرفه را ببخشد] سنن ترمذي.

نماز شب در سحرگاهان را كه وقت رحمت و فيض الهى است از ياد نبريد.
انجام دادن جمع اعمال صالحه كه در اين ايام انجام دادن شان بر ايام ديگر افضليت داده شده است.

وصلى الله وسلم علي نبينا محمد و على آله وصحبه اجمعين

✍️نگاره احمدى

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا