توقع زنان از صلح

قبل از اینکه به اصل موضوع که عبارت از، خواست زنان از صلح میباشد ، بپردازم ، لازم میدانم روی اهمیت صلح ، اضرار و پیامد های سوء آن بحث مختصر داشته باشم .
صلح ندای ربانی ، ضامن مصئونیت ، تأمین امنیت ، برقراری عدالت ، و حفظ آزادی ها ، و ارزش های مادی و معنوی ؛ و نزاع و کشمکش خلاف طبع سلیم انسانی ، و آرام بخش اوست .
یا بهتر است بگوییم ، صلح حالت اصلی جامعه بشری را تشکیل میدهد ، طوریکه خدای حکیم در کتاب عزیز خود میفرماید :[كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِیه ] . ( بقره ۲۱۳ ) .
ترجمه : مردم امت واحدی بودند ، پس الله متعال پیامبران را مژده دهنده ، و ترساننده فرستاد. و با آنها کتاب بر حق را که میان مردم در مورد که در آن اختلاف نموده اند فیصله نماید ، فرستاد .
پس بخاطر رفع کشمکش ، و نزاع ، پیامبران فرستاده شدند ، لذا نخستین مصلحین در زمین ، انبیاء الله میباشند .
صلح دستور الهی : [ فأصلحوا بین أخویکم ] ،(الحجرات ۱۰). ترجمه : در میان برادران تان در صورت که نزاع واقع میشود ، صلح نمایید . و امر حتمی حتی در مقابل دشمنانان دین،[ و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله إنه هو السمیع العلیم ] ، (الأنفال ۶۱ ). ترجمه :اگر دشمنان به صلح ، و مسالمت تمایل داشتند ، تو نیز مایل به صلح باش ، و کار خود به خدا واگذار ،که خدا شنوا و دانا است .
زمانی هم میتوانیم به اهمیت و ارزش صلح و امنیت از دیدگاه قران پی برد ، که به دعای ابراهیم خلیل ، آنزمان که در سلسله خواسته هایش به درگاه خالق خود ، چنین عرض نمود : [ رب اجعل هذا بلدا آمنا و أرزق أهله من الثمرات ] ، ( البقرة ۱۲۶ ) . ترجمه : ای پروردگارم ! بگردان این سرزمین را جای امن ، و بخوران مردم آنرا از انواع میوه ها . درین مناجات زیبا ابراهیم خلیل – علیه السلام – قبل از هر چیزی ، به داشتن یک جامعه مملوء از صلح و صفا پرداخته است ، چون به اساس علم و حکمت نبوت میدانست ،که صلح و امن نخستین ، و اساسی ترین ضرورت جامعه بشری ، حتی جلو تر از اقتصاد حایز اهمیت میباشد .
زیرا اگر جنگ جای صلح را بگیرد ، تمام ثروت مادی و معنوی جامعه در معرض هلاکت و نابودی قرار گرفته ، و هزاران هزار چالش ها فرا راه انسان قد علم مینماید ، که البته وضعیت کنونی کشور این حقیقت را تا اندازه چشمگیر تثبیت مینماید .
نگاهی به تاریخ اسلام نشان میدهد که ، سیره پیامبر محبوب مان – صلی الله علیه و سلم – نیز بر مبنای صلح و مسالمت است . چه آنحضرت – صلی الله علیه و سلم – هر گز آغاز گر جنگ نبوده ، و در تمامی زندگی پر بارش به دفاع از دین برخاستند . اما شیوه حضرت در دفاع از دین ، نیز مبتنی بر صلح و دوستی بود ؛ چنانچه در روز های نخست مرحله مدنی ، برای ایجاد فضای امن و بدور از اختلافات میان مردم مدینه ، پیمان اخوت بست . و بعد بنابر ضرورت ، حتی حاضر شد با قبایل مختلف یهود ساکن در مدینه ، نیز معاهده نماید. که میتوان این معاهده را نخستین معاهده صلح میان اسلام و اهل کتاب قرار داد. و بالاخره صلح حدیبیه ، با مشرکین ، که بستر سازی برای فتح مکه را گشت ، یاد آور شد . از خلال این عملکرد ها ، به وضوح شخصیت صلح جو ، و صلح خواه پیامبر – صلی الله علیه و سلم – را میتوان ثابت ساخت.
صلح از قدیمترین نیازها ، و آرمان های بشریت ، به ویژه وطن محبوب مان افغانستان میباشد ، ودر سایه این موهبت الهی ، میتوان به رشد و تعالی در جامعه دست یافت .
بررسی ها نشان میدهد که ، اقدامات تجاوز کارانه ، درگیری های نظامی ، سیاست های استعماری ، و هر گونه مداخله خارجی ، و نیز تروریسم ، و رفتار های خشونت آمیز ، زنان را بیشتر از هر وقت دیگر مورد آسیب قرار داده است . نقض حقوق انسانی زنان و کودکان ، در جریان جنگها و درگیری های نظامی ، بطور آشکار بنیان های سلامت و، امنیت جامعه انسانی را مورد تهدید قرار داده است .
بناء زنان نخستین گروهی اند که با فروپاشی زیر ساخت های اجتماعی و سیاسی در نتیجه جنگ زیان میبینند .
حقیقت این است که ، زنان با طبیعتی که دارند هیچگاهی طرفدار جنگ ، و یا عامل آن نبوده اند ، ولی با تأسف که ، قیمت جنگی را که مردان در طول تاریخ آغازگر و علمبردار اند ، باید بپردازند !
زنان برای آمدن صلح خیلی نگران اند ، و نیز شایستگی آنرا دارند تا در بر قراری صلح ، رول خودرا داشته باشند . چون آنها بزرگترین درس را در زمینه ، از مادر خود أم سلمه – رضي الله عنها – ، آن زن دانا و حکیم عصر نبوت ، در پیشنهاد شان موقع صلح حدیبیه ،که منجر به فتح الفتوح ، و فتح مبین ،که همانا برگشتاندن سرزمین مکه به اسلام ، و کلمه توحید ، پس از قرنها شرک و الحاد گشت ، خوب فرا گرفته اند .
این واقعه بزرگترین درس برای مردان مبنی بر اینکه ، زنان صلاحیت و استعداد خاص خودرا دارند ، و بسا اوقات مشوره هایشان منجر به کامیابی یک امت میشود ، است .
به نظر من ، خواسته های زنان از صلح ، تقریبا باهم خیلی هماهنگ ، و رأی مشترک زنان افغانستان میباشد . که میشود بطور نکته وار به آن پرداخت:

  • مشارکت وسیع و معنی دار زنان دانشمند و عالم ، در تمام مراحل و مساعی برای صلح .
  • نکته مهمتری که باید مورد توجه واقع شود ، این است که حتی حضور نماینده واقعی زنان در تمام سطوح مختلف روند صلح ، و تلاشها جهت گرد آوری نظریات شان ، در پیمان صلح را تضمین کند .
  • از هر گزینه مشروع ، جهت آمدن صلح کار گرفته شود . تا هر چه زودتر جلو این جنگ نا میمون ، و خانمانسوز سد شود .
    نکاتی که بدان در فوق پرداختم البته مربوط به زمان جریان مذاکرات ، جهت آمدن صلح و موافقه بین طرفین قضیه میباشد ، و اما خواسته هایشان از صلح :
  • بر قراری صلح ، و تأمین عدالت سر تا سری در کشور ، به اساس فرموده های قرآن و سنت نبوی .
  • تشکیل حکومت اسلامی ،که مبنی بر اساسات دین مبین اسلام باشد .
  • بر گزار کردن انتخابات شفاف ، جهت تعین زعیم و بیشوا ، و انتخاب به اساس اهلیت و شایستگی .
  • تضمین حقوق زنان ،که در رأس آن حق تعلیم ، و تحصیل میباشد .
    -آگاهی دهی ، و قناعت دادن خانواده هایی که حاضر به اجازه دادن دختران برای تعلیم و تحصیل نیستند .
  • فراهم نمودن زمینه های کار برای زنان ، از تجارت و صنعت گرفته تا تعلُّم ، و کار در دفاتر مربوط خود شان ، با رعایت نمودن حجاب اسلامی .
  • ایجاد نمودن دادگاه و عدالت خاصه زنان ، تا در صورت مشکلات فامیلی ، و ضیاع حقوق مالی ، به سادگی مراجعه نموده ، طلب حق نمایند .
  • مصئون شدن آبرو و حیثیت شان ، بدین معنی ،که احدی جرئت اختطاف و تجاوز جنسی را بر آنها نداشته باشد .
  • تضمین تمام حقوق مالی ، از قبیل میراث ، مهر ، و نفقه به وجه احسن ، و حفظ تصرفات مالی شان .
  • داشتن حق انتخاب همسر ، و عدم اجبار شان بر بد دادن ، و نکاح شغار .
  • رفع هر نوع ظلم و تعدی ، و خشونت های فامیلی بعد از ازدواج .
  • سهم دادن زنان و احترام گذاشتن به نظریات شان در قضایای مهم ملی و سرنوشت ساز کشور .
  • رسیدگی و پرداختن دولت ،به مسائل و مشکلات زنان بیوه ، و تعین حقوق مالی ، و اهتمام به فرزندانشان ، و مساعد ساختن زمینه های تعلیم و تحصیل برایشان .
  • راه یافتن زنان دانشمند ، و آگاه از دین به مجلس نمایندگان ، و پارلمان کشور ، تا ازین دریچه به همنوعان خود به بهترین وجه مصدر خدمت واقع شوند .
    -گرفتن جلو پخش و نشر فحشاء ، و ترویج فساد که از طریق پرده های تلویزیونها ، که جوانان را به بیراهه کشیده ، و از رسالت شان غافل میسازد، و در عوض آن ، نشر و پخش برنامه های دینی ، اخلاقی و خانوادگی ، آموزشی و تفریحی .
  • تجدید نظر در مورد نصاب تعلیمی ، برای افزودن مضامین دینی ، چون عقاید ، اخلاق و فقه . زیرا نصاب موجود برای نسل مکتب خوان کافی به نظر نمیرسد .
  • ضم کردن مکاتب و مدارس ، و معرفی سیستم جدید درسی ، تا فاصله ی را که امروز بین مدارس و مکاتب است از میان برداشته شود ، و نیز تقسیم علوم به اسلامی و عصری ، را باید ملغی قرار داد ، زیرا همه علوم اسلامی اند ؛ و اسلام به هر دانشی که بشر را در دنیا و عقبی مستفید میسازد ، به دیده احترام مینگرد .
  • افزودن در حق الذمه اساتید مدارس ، و مکاتب ، بخصوص اساتید طبقه اناث ، تا با خاطر راحت، به تربیه نسل آینده ساز کشور بپردازند.
  • ایجاد مراکز صحی و شفاخانه های دولتی ، با استندارد جهانی ، و استخدام پرسونل پزکشی مسلکی داخلی و خارجی .
  • تعیین و استخدام علمای ربانی در محراب و منبر ، تا تعلیمات اصیل اسلامی را برای مردم به امانت داری تمام برسانند .
  • ایجاد مکان ویژه برای زنان در تمام مساجد جامع ، تا در ایام جمعه ، و رمضان ، و حتی در جماعت نماز های پنجگانه ، با رعایت شروط اسلامی ، حضور به هم داده ، و از مزایای جماعت و خطبه ها مستفید شوند .
  • ایجاد مکاتب و مدارس در قرا و قصبات ، و اجباری نمودن تعلیمات ابتدائئ ، متوسطه و لیسه ، بالای اطفال ، نوجوانان و جوانان ؛ تا گراف بیسوادی در سطح کشور تقلیل یافته ، و روزی هم شود که کاملا از بین برود .
  • بکار انداختن شرکتها ، کارخانه جات ، و انکشاف دادن صنایع دستی ، تا از یکطرف زمینه های کار برای افراد میسر شده ، با فقر و بیکاری مبارزه صورت گیرد ، و از جانب دیگر تولیدات کشور رشد یافته ، در شاهراه ترقی گامزن شود .
  • توجه جدی به وضعیت گداگران و سوالگران ، زیرا این پدیده تبدیل به یک حرفه شده ، و روز تا روز به تعداد شان افزوده میشود .
    به امید صبح صلح و امن سر تاسری کشور عزیز!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا