تاثیر جنگ و صلح بر زنان

نویسنده: استاد علیاء حیات
مقدمه
تعریف جنگ
اضرار جنگ و تاثیر زشت آن بر زنان
تعریف صلح
اهمیت صلح از دیدگاه اسلام
فواید صلح و تاثیر خوب آن بر زنان
زندگی در صلح برا یهمه خیر است
صلح دریچه پیشرفت افغانستان
ما صلح می خواهیم
مقدمه:
سال ها است که کشور عزیز ما درگیر جنگ خانمان سور و بنیاد برانداز است, جنگ که تنها برنده اش قدرت های برتر نظامی جهان و شرکت های بزرگ فروشنده تسلیحات جنگی است و بازنده آن مردم مسلمان و مظلوم افغانستان است که در هر دو طرف درگیری جنگ قربانی می شوند و خانه های شان به ماتم سرا مبدل میگردد؛ و در بین افغان ها ستم کشیده بیشترین قربانی های روحی و روانی را, زنان متقبل شده اند, بنا در این مقاله به طور فشرده و کوتاه روی موضوع تاثیر جنگ و صلح بر زنان تحقیق شده است و امیدواریم که مفید تمام شود و از این جنگ ویران کن خلاصی بیابیم و به صلح سرتاسری برسیم. إن شاءالله
واژه های کلیدی: جنگ, صلح, زنان و افغانستان
تعریف جنگ:
جنگ نیز مانند سائر حوزه های علوم انسانی تعریف واحدی ندارد و هر صاحب نظری آن را از دیدگاه خود معرفی کرده است و ما از جمع تعاریف گوناگون, یکی آن را اختیار کرده و در این جا ذکر میکنیم و باید گفت که این تعریف از جانب گاستون بوتول پس از برشمردن تعدادي از ويژگي‌هاي جنگ‌ها، ارائه شده است:
“جنگ، مبارزه مسلحانه و خونين بين گروه‌هاي سازمان‌يافته است.”
هر کار بشری که در قالب نظم دربیاید, تاثیرات بزرگی بر زندگی انسان ها بجا میگذارد, البته اگر کار مثبت باشد رفاه و آسایش جامعه انسانی را در قبال می داشته باشد و گر عمل منفی باشد, بدبختی فروانی را با خود می آورد.
جنگ پدیده زشت است و زمانی که صفت (سازمان یافته) نیز همرایش علاوه شود, بیدون شک نتایج نهایت بدی را با خود به ارمغان میاود.
اضرار جنگ و تاثیر آن بر زنان:
اضرار جنگ از نامش پیداست, جنگ یعنی دشمنی, عداوت و بدبختی؛ در هر جایی که جنگ باشد, آرامشی وجود نخواهد داشت و هر لحظ ای زندگی با ترس و هراس به پیش خواهد رفت؛ اما جنگ افغانستان که چندین دهه طول کشیده است, حوصله نسل نسل این کشور را گرفته است و همه خواستار آمدن صلح در سرزمین خود هستند.
از حدود نزدیک به پنجاه سال تا اکتون نزدیک به سه ملیون کشته و شهید, بیش از دو ملیون زخمی, بیش از پنج ملیون آواره و بی سرپناه, نزدیک به دو ملیون معلول, حدود پنج ملیون بیکار, نزدیک به چهار ملیون معتاد, در دحدود سه صد ملیارد دالر خساره مالی, تخریب و فلج سازی صد ها تأسیسات عام المنفعه ای ملی و میزان بلند بی اعتمادی, تبعیض, فساد, اختلاس, چور و چپاول و … همه و همه از بقایا و ما حصل جنگ های است که طی این مدت نزدیک به پنجاه سال اتفاق افتاده است.
اما آن چه قابل مکس می باشد این است که همان گونه که جنگ سبب تباهی و ویرانی وطن عزیز ما گردیده, بیشتر از آن روح و روان زنان را صدمه زده است؛ شما تصور کیند, سه ملیون شهید که در طی این سالیان! به همان اندازه و حتی بیشتر از آن زنان سرزمین ما را متاثر ساخته است, زیرا یک مادر با چی سختی طفل خود را بزرگ می کند! چی بیدار خوابی های که نمی کشد! چی رنج و زحمت های را که نمی بیند تا طفل کوچکش بزرگ می شود! اما در یک لحظه, یک انفجار نامیمونی, آن هستی اش را روانه دیار عدم می سازد و در زیر خاک سیاه دفنش می کند! چی درد بزرگتر از این برای مادر بوده میتواند؟ و گذشته از این خانم های زیادی بیوه و بی سرپرست شده کسی شوهرش را و کسی هم پسرش را و کسی هم دخترش را از دست می هد و دختران زیادی بی پدر گشته و اطفال زیادی زندگی تلخ یتیمی را تجربه می کنند و آرامش خود را از دست میدهند!
هیچاه فراموشم نمی شود وقتی از طریق رسانه ای ناله و فریاد زنان و کودکان را می شنوم و اشک های مایوسانه آنان هر لحظه زیر نظرم خانه میکنند و به مراتب با خود می اندیشم که آخر ما حق زندگی آرام را نداریم؟
کودکان ما از کودکان سائر دینا چه فرقی دارند که زندگی شان در سایه صداهای مهیب توپ و تفنگ سپری میشود و بوی بارود را تنفس می کنند؟
اطفال غرب و اروپا اصلا با صدای شلیک تفنگ آشنا نیستند, اما از ما زیر شلیک ها و صداهای وخیم راکت ها بزرگ میشوند و در سایه آن دوباره زندگی خود را از دست میدهند؟
آخر چرا؟
آیا مگر این ها انسان نیستند؟ و یا با کودکان دنیا فرق دارند؟
آخر تا به چی وقت زندگی در سایه جنگ و نامیدی؟ تا به کی این همه بدبختی؟
پس از خدا حیا کنید ای کسانی که پروسهء صلح را میخواهید به تاراج ببرید! و برای ما زنان و کودکان زندگی واقعی در سایه صلح و آرامش را هدیه بدهید.
پس اینجاست که اهمیت صلح احساس می گردد و نیاز مبر آن را حس میگردد, به همین منظور در این بخش مقاله روی موضوع صلح و فواید آن بحث می کنیم.
تعریف صلح:
قبل از پرداختن پیرامون اهمیت صلح از دیدگاه اسلام, خوب است که صلح را به معرفی بگیریم, با آن که این واژه به اندازی آشناست که نیازی به تعریف ندارد, ولی این نوشته به دلیل تحلیلی بودن آن تقاضا آن را میکند که با تمام آشنائی که مردم از صلح دارند, تعریف شود.
صلح در لغت معنی آشتی, سازش و دست کشیدن از جنگ را میدهد و در اصطلاح محیط خود و مردم خود را در امن آوردن صلح است.
اهمیت صلح از دیدگاه اسلام:
الله متعال می فرماید: فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ.
ترجمه: پس از خدا بترسید و خصومت های را که میان شماست, آشتی دهید و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید, اگر ایمان دارید.
به همین ترتیب آیات متعددی آمده است, ما صرف به همین آیت مبارکه کفایت می کنیم؛ در زمینه این حدیث زیبا را نیز مطالعه بفرمائید:
عن أبي الدَّرداء رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:”ألا أُخبِرُكم بأفضلَ من الصَّلاة والصِّيام والصَّدَقة؟ قالوا: بَلَى, قال: إِصلاحُ ذاتِ البَيْن، وإفسادُ ذات البَيْن هي الحَالقةُ”.
ترجمه: از ابودرداء رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: آیا شما را از عمل اطلاع ندهم که انجام دادن آن از روزه و نماز و صدقات (نفلی) فضیلیت و ثواب بیشتری دارد؟
اصحاب کرام رضی الله عنهم گفتند: بلی ای رسول خدا! پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموند: آن عمل ایجاد صلح و آشتی در میان مردم است, و اما ایجاد دشمنی و فساد در میان مردم تراشنده (تباه گر) دین است.
نظر به این حدیث شریف, صلح کردن میان مردم در نظام اجتماعی اسلام مقام و فضیلت بزرگ دارد, تا حدی که رسول الله صلی الله علیه وسلم صلح را از روزه و عبادات نفلی بهتر دانسته است, زیرا در برخی از عبادات تنها مصلحت فردی نهفته است ولی در صلح, تحقق مصالح فردی و اجتماعی هردو شامل گردیده و از ضررها و مفاسد اجتماعی جلوگیری می کند.
پس واقعا هر جریان که به خاطر آوردن صلح در افغانستان کوشش صادقه می کند و هر فردی که به خاطر تحقق آن سعی و تلاش شبانه روزی می نماید, زحمت کشی های شان قابل قدر است و این ملت مظلوم احسان شان را فراموش نخواهند کرد و گذشته از این, مجاهد واقعی آنانی اند که در پی آوردن صلح در افغانستان تلاش دارند و خداوند برای شان اجر و پاداش عظیمی عنایت بفرماید.
فواید صلح و تاثیر خوب آن بر زنان:
صلح فواید زیادی دارد, چنان که از نامش هویداست صلح سراسر خیر است و نیازی نیست بگوید چه فایده دارد! چون همه اش سود و فایده است!
با آن هم, اگر در این زمنیه بنویسیم, باید چنین بگوییم:
یکی از فوائد بزرگ صلح وحدت مسلمانان است و مسلمانان را یک پارچه می سازد, وقتی مسلمانان یک متحد شدند, بزرگترین سلاح را با خود میداشته باشند که کمتر در معرض سقوط قرار خواهند گرفت.
صلح سبب دوستی و همدلی بوده و زندگی سرشار از آرامش را به ارمغان می آورد و صلح وسیله تطبیق همه جانبه احکام الهی می گردد.
و صلح وسیله پیشرفت افغانستان عزیز ما می شود.
از همه مهمتر این که ما زنان در سایه صلح بهترین زندگی را تجربه خواهیم کرد و به بهتر شکل آن تعلیم و تحصیل خواهیم نمود و زمینه های محیط کاری مناسب و دور از فساد و بی بندوباری برای ما مهیا خواهد گشت؛ و در سایه صلح زنان, دیگر بیوه نخواهند شد و در کنار همسران شان زندگی دور از ترس و بیم خواهند داشت و در سایه صلح حق به حق دار خواهد رسید و مادران ترس از دست دادن پسران شان را دیگر نخواهند داشت, زیرا وقتی امنیت و عدالت برقرار شود, هر خائین به پنجه قانون سپرده خواهد شد و دزدان و اختطاف گران به سزای اعمال شان خواهند رسید و هر کس بدون دغدغه به طرفی سفر خواهد کرد و از آب و هوای دلنواز وطن خویش لذت خواهد برد! به امید آمدن هیمن روز…
صلح دریجه پیشرفت افغانستان:
افغانستان به مثابه یک طفل معصوم و زیبای می باشد که خیلی زخمی شده, لباسش پاره پاره گشته, گرد و غبار به سرش نشسته و نیاز شدیدی به تداوی دارد.
بلی! داکتران مهربان و دلسوزی که زخم هایش را تداودی کند و به افراد با احساس نیاز داد که او را نظیف و پاک سازد و لباس زیبای به تنش نماید و بعد خواهید دید که زیباترین طفل در جهان است.
بلی عزیزان!
“افغانستان کشوریست سرشار از منابع آبی, خاک های حاصل خیز برای زراعت و معادن دست نخورده, در پهلوی آن افغانستان با داشتن ۶۰% نسل جوان, بیشترین نیروی کاری در بین کشور های منطقه را داراست که می تواند در رشد سریع اقتصادی کشور رول مهمی بازی کند ولی منابع سرشار کشور و نیروی جوان وقتی موثر واقع می شود که پروژه های کوتاه مدت و طویل مدت به سطح مرکز و ولایات در بخش های تعلیم و تربیه, صنعت, زراعت و استخراج معادن روی دست گرفته شود.”
و همه این ها وابسته به صلح اند اگر صلح پایدار در افغانستان عزیز ما بیاید و به تمام معنی حکم اسلام عملی شود, بهترین و متمدن ترین کشور در سطح جهان قرار خواهد گرفت, به امید روزی که وطن مظلوم ما از همه بدبختی ها رهائی بیابد و در کاروان تمدن جهان, همقطار کشورهای پیشرفته و متمدن جهان قرار گیرد.
ما صلح میخواهیم:
همه مردم ما خواهان صلح پایدار در کشور هستند, خصوصا ما زنان که بیشتر از دیگران از جنگ متضرر هستیم؛ زیرا جنگ در افغانستان قربانی بیشتر از مایان میگیرد و بیشتر روح و روان ما را صدمه میزند و همین زنان هستند که بیشتر از همه اقشار سرزمین ما بی سرپناه شده و قربانی می شوند؛ اما در عین حال برخی زنان هستند که از آمدن صلح هراس دارند و قصدا می خواهند پروسه ای صلح را تخریب کنند و حقوق همنوعان خویش را دلیل می آورند, اما این طیف از زنان به یاد داشته باشند که بر زنان از خداوند مهربانتر نیستند, زیرا وقتی خداوند متعال قانون دقیق و واضحش را در این مورد بیان کرده است پس به آوردن نظام کسی دیگری نیاز دیده نمیشود و هیچ کسی بالاتر از آن ذات کبریایی به نفع زنان قانون وضع کرده نمیتواند؛ به یقین گفته میتوانم که در وجود قانون اسلامی آزادی زن, تحصیل زن, وظایف و مسئولیت های زن همه محفوظ هستند, اما این طبقه مردم که مانع آمدن صلح هستند, می خواهند قانو غرب را بر زنان افغان و مسلمان ما به عنوان دلسوزی و آزادی زنان به ارمغان بیاورند که هرگز و هرگز به این آرمان شان نخواهند رسید, زیرا ما مسلمان هستیم و به قانو اسلامی خویش افتخار می کنیم و به این یقین رسیده ایم که بهترین آزادی را خداوند برای ما زنان مسلمان هیده کرده است و به هیچ آزادی دیگری نیاز نداریم.
پس از خدا بترسید و پروسه صلح را تخریب نکنید, ما صلح می خواهیم, صلح واقعی میخواهیم و بهترین آزادی ما در قانون اسلام نهفته است.
“پس صلح یک ضرورت مبرم انسانی است نه راه تخیلی که شاعر بر آن روان است.”
منابع:
۱- قرآن کریم
۲- سنن ابو داوود
۳- سنن ترمذی
۴- اصلاح ملی, دور دوم, شماره سوم, سرطان ۱۳۹۸هـ ش
۵- تحلیل ژورنال, حمل – سنبله ۱۳۹۸هـ ش
۶- صلح انسانی غوښتنه, تالیف الحاج احمد شاه پوپلزی
۷- سایت: اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه, لینک سایت:
(http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2635/indexId/253946)
صفحه فسبوک شوری کابل جمعیت اسلامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا