آيا ميدانيد:چه نوع تغذيه¬اي در رمضان مفيد است؟

ماه یکرنگی(رمضان) با همه جاذبه¬ها و خاطرات منحصر به فردی که دارد از راه می رسد، و خانواده¬ها به پیشواز این ماه فرخنده آمادگی¬ها و تدارکات ویژه¬ای می گیرندف که یکی از این برنامه-ریزی¬ها در قسمت خوراکی¬ها می باشد.
نظر به فرموده گهربار نبی¬اکرم(صلی الله علیه وسلم) روزه بهترین وسیلة دستیابی به صحت است (صُوْمُوا تَصِحّوا)، ولیکن دیده شده که برخی صائمان با رعایت ننمودن «صحّت غذایی» و رهنمودهایی در این قسمت، به ناراحتی¬هایی مواجه شده¬اند که تذکر دادن نکاتی چند در این باب الزامی مینماید که رعایت نمودن آن مفادی را در پی خواهد داشت. (انشاءالله)
خوراکی¬های هنگام افطار:
از جمله خوراکی¬هاي تأکید شده هنگام افطار- كه سبك و زود هضم نیز است- ميتوان به (خرما، كشمش و عسل) اشاره کرد كه اگر شروع افطار خود را با اين¬ها نمایيم، قسمت عمده¬ی نياز طبيعي رمضانقند بدن را تأمين نموده اشتها را كنترل و از زياده¬خوري نيز جلوگيري کرده¬ایم.
از ميان خوراکی¬هاي فوق¬الذکر، استفاده از خرما در روايات اسلامي زياد توصيه شده است. این بسیار حکمت¬آمیز است، موجوديت قندهاي گلوكوز و فركتوز در خرما ارزش غذایی آنرا بالا برده است که از این طریق ميتواند منبع قوي آهن، سوديم، مگنيزيم، مس، كلسيم و فاسفورس باشد و همچنان خرما حاوی ويتامين¬هاي A، B9 ,B2 ,B1 (فوليك¬اسيد) و غيره ميباشد كه وجود اين الياف و مواد معدني، باعث انقباض رحم گردیده و در نتيجه از خون ريزي در (زنان) جلوگيري میکند، همچنان خرما بعضي مواد كاهش¬دهندة آثار کهولت در افراد مسن را با خود داشته، سن پيري را به عقب مي اندازد.
خوراکی¬های هنگام سحر:
۱- صّرف سحري براي همه ي روزه داران ضروري است.
۲- براي خوردن سحري كمي زودتر برخيزيد تا با استفاده از بركات معنوي ساعات مناجات با خدا سحري تان را ميل نمائيد.
۳- خوردن چند دانه بادام در سحري علاوه بر غذا مفيد است.
۴-استفاده ازسبزيجات وميوه جات ضد عفوني شده درسحري، باعث افزايش مقاومت در برابرتشنگي مي شود.
چند نكتة سودمند براي صحتمندي در زمان افطار و سحري:
– بعد از ساعت¬ها گرسنگي و تشنگي از سحر تا افطار، مناسب اینست كه با نوشيدن چاي كم¬رنگ و شيرين، شير گرم، فرني و يا حليم بي روغن افطار نمایید.
– اگر مساعد بود قدری شربت عسل آماده نموده ابتدا از آن بنوشید و با فاصله نيم ساعت دیگر غذاي خود را ميل فرمایید و در نبود عسل، یک لیوان آبميوه با چند دانه خرما نیز میتواند جایگزین خوبی برای عسل باشد.
– استفاده از لبنيات، تخم مرغ، انواع غذا هاي سبك با نان، سبزي و سالاد نيز يك مكمله خوبي براي غذا ها ميباشد.
– بهتر است كه بيشتر از يك نوع غذا استفاده نشود و غذايي كه خورده ميشود خوب جويده شود.
– كم¬خوري و ساده¬خوري را سر لوحه زندگي خویش قرار داده از مبتلا شدن به بیماری¬ها جلوگيري کنید.
– نظر به حديث مباركة:(المعدة بيت كل داء و الحمية رأس كل دواء) ترجمه: معده خانه هر دردي است كه بسياري از مرض ها ناشي از پر خوري ميباشد، پرهيز كردن و كم خوري سر آمد هر دوائيست.
براي آرامش و صحتمندي در اين ايام از اين چند نكته خودداري كنيد:
۱- از خوابيدن بلا فاصله بعد از خوردن، به شدت خودداري كنيد.
۲- نياشاميدن آب و مايعات ديگر، هنگام غذا خوردن يا بلا فاصله بعد از آن توصيه شده است چون آب زياد در عمل هضم باعث كم شدن عصاره و انزايم هاي مفيد براي هضم غذا شده، اثر آن را كاهش ميدهد.
۳- از استفاده غذا هاي سنگين و ديرهضم، نوشيدني هاي خنك و گازدار، غذاهاي چرب مانند آش رشته و شوربا خودداري كنيد زيرا موجوديت چربي وشيريني زياد سبب افزايش اسيد معده گرديده احساس ترش كردن و سوزش مي گردد.
۴- عجله در خوردن و خوب نجويدن غذا كه منجر به عدم هضم و جذب غذا، ايجاد ناراحتي هاي هضمي مانند: نفخ، سنگيني و احساس پُري ميگردد.
۵- از غذاهاي تند و پر ادويه كه سبب ايجاد تشنگي مي گردد خودداري نمايد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا