از حال بد به حال خوب


الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین اما بعد
تغییر حال از بد به خوب را میتوان از مجالات مختلف به آن نگریست، که در این مقاله چگونگی تغییر حال از بدی به سوی خوبی را در روشنی آیات قرآن کریم و احادیث رسول مبارک ص به بحث خواهم گرفت. الله متعال در قرآن کریم می فرماید:(ومن أعرض عن ذکری فإن له معیشة ضنکا ونحشره یوم القیامة أعمی)سورة طه الآیة ۱۲۴ .ترجمه: و هر کسی روبرگرداند از یاد من، پس می رسد به او معیشت تنگ و می آوریم روز قیامت او را کور.
در آیت کریمه الله متعال می فرماید که سبب زندگی سخت روی برتافتن از ذکر الله میباشد، الله متعال در آیت میفرماید که هر روی برتافت از ذکر من، برای او زندگی سخت مهیا می کنم، در آیت دیگر الله متعال می فرماید: (وإذ تأذن ربکم لئن شکرتم لأزیدنکم ولئن کفرتم إن عذابی لشدید) سورة ابراهیم الآیة ۷٫ترجمه: وقتی که اعلام فرمود پرودگارتان که اگر شکریه بجا آورید بیشتر می دهم شما را و اگر ناشکر باشید یقینا عذاب من سخت است.
که شکر الهی گاه به وسیله زبان و گاه بوسیله عبادت صورت می گیرد. الله متعال در آّیت کریمه اشخاص که سپاس گذاری الله متعال را بجا نمی آورند به آنها وعید بیان می کند که عذاب من سخت است وبرای این چنین افراد زندگی سخت فراهم میسازد و برای افراد که ذکر الله را می کنند زندگی پر سعادت مهیا می نماید.
گاه اوقات ترس داشتن از افراد واز آینده، خود سبب اضطراب و حال بد انسان می گردد، که رسول مبارک ص در حدیثی به ابن عباس رض می فرماید:(ازحضرت ابن عباس روایت است که گفت: روزی از روزها در عقب رسول الله در مرکبی سوار بودم، گفت: ای پسر! من کلمات چندی را به تو می آموزم، تو احکام خداوندی را حفاظت کن خداوند ترا حفاظت می کند، تو احکام او تعالی حفاظت کن کمک و اعانت او را با خود در می یابی، و اگر چیزی خواستی از خدا بخواه و اگر کمک طلب می کردی ازخدا طلب کن و بدان که اگر تمام مخلوق جمع شوند که برایت چیزی کمک برسانند کمک رسانیده نمی توانند مگر آنچه را که خداوند برایت مقرر و نوشته کرده است. و اگر همه جمع شوند که بر تو ضرری برسانند به تو ضرر رسانیده نمی توانند مگر آنچه را که خداوند برایت نوشته و مقرر کرده است، قلم نوشته برداشته شد و اوراق کامل گردید)ریاض الصالحین.
از این حدیث دانسته می شود که پابندی به احکام شرع و ترس و امید تنها از الله متعال خود سبب آرامش می گردد.الله متعال در آیت دیگر می فرماید (الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله ألا بذکرالله تطمئن القلوب) سورة الرعد الآیه ۲۸٫
ترجمه: کسانیکه ایمان آوردند و اطمینان حاصل می کند دلهای شان به یاد خدا آگاه باش به یاد خدا اطمینان می یابند دلها.
ودر حدیثی رسول مبارک می فرماید: نمی نشیند مردم برای ذکر الله مگر اینکه ملائکه ها آن ها را احاطه می کنند و رحمت آنها را فرا می گیرد وآرامش بر آنها نازل می شود و یاد می کند الله آنها را در ملأ اعلی (در نزد فرشته گان).
و همچنان الله متعال به پیامبرص می فرماید:(و لقد نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون) که الله متعال بر رسول گرامی اش می فرماید که ما می دانیم که سخنان آنان باعث تنگ شدن سینه ات می گردد، که الله متعال راه حل آن را نیز بیان می کند که (فسبح بحمد ربک و کن من الساجدین) سورة الحجر، الآیة ۹۷،۹۸٫
ترجمه: (برای دفع ناراحتی آنان) پروردگارت تسبیح حمد گو و از سجده کنندگان باش.
از مجموع آیات و احادیث به طور صریح دانسته شد که اتکا به الله و پابندی به احکام و عبادت الله تعالی، ذکر و شکر سبب آرامش قلبی، اصلاح نفس که همه این ها سبب بیرون رفت ازحالت بد بسوی حالت خوب و زندگی پر از آرامش می گردد و بالآخره سبب نجات انسان هم در دنیا و هم در آخرت می گردد.
وصلی الله تعالی علی محمد و علی آله و اصحابه اجمعین
سلیمه “عزیزی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا