جهاد قلم علیه جهالت و نادانی

یکی از رویداد های عظیمی که در طول تاریخ رخ داده آشنایی بشر با قلم، خط و کتابت بوده است که ازین طریق وقایع، تجربیات، مطالب و خواسته های خود را بر جریده روزگار ثبت نموده و تا به امروز نسل به نسل انتقال یافته و به یادگار رسانیده اند.
هدف غایی علم و دانش نیز رهانیدن انسان از ظلمت جهل و ناآگاهی ونیل به نور دانش و آگاهی است،آنگاه که گلوله کلمات از نوک قلم نشانه گیری میشود میتواند سینه سیاهی را بشکافد و حجاب وتاریکی وسیاهی جهل و ناآگاهی را به صبح امید وپیروزی تحویل دهد.
درین راستا قلم را وسیله تداوم ی تمدن های بشری و ابزار بیداری اندیشه ها وافکار، منشاء هدایت و آگاهی دانسته اند؛ زیرا به وسیله قلم است که زندگی انسان را به تصویر کشیده وحیثیت پل ارتباطی گذشته با حال و آینده را دارد. و نیز منحیث منبع تغذیه و خاستگاه بسیاری از هنر ها و از جمله ابزار های ارزنده برای حفظ حیات و بقا و تکامل بشری محسوب میگردد. که نقش سازنده ای در رشد و تعالی فرد، جامعه و حتی جهان دارد.
شأن و جایگاه علم ودانش و این سلاح مقدس(قلم) در آموزه های اسلامی آنچنان است که خداوند متعال در قرآنکریم بدان سوگند خورده (ن والقلم ومایسطرون) و با اختصاص اولین سوره نازل شده بدین مضمون آنرا می ستاید و توجه انسان را بدینسو معطوف مینماید. که در واقع از همان زمان جهاد رسول اکرم ص با قلم آغاز گریده بود؛ جهاد تنها در میدان جنگ نبوده بل در همه جا میباشد جهاد در خانه و محل سکونت، محیط کار، شهر، سرک، بازار وغیره. همچنان جهاد تنها در مقابل کفر و شرک نبوده بلکه میتواند برعلیه نفس اماره بسوء، مفسدین جامعه، مخدرات، ظلم وجهالت و غیره باشد.
عظمت واقعی این سوگند الهی هنگامی آشکار میگردد که به زمان نزول این آیه شریفه توجه شود در حالیکه آن زمان قلم نه تنها ارزش چندانی نداشت بلکه خیلی کمتر با آن آشنای و الفت داشتند اما آنچه نزد مردم مقدس بود در واقع ابزار جنگ از قبیل شمشیر و اسب بود نه نوشتن و ابزار تعلیم و تعلم.
درین مقطع زمانی بالاخص در شرایط کنونی کشور ما افغانستان نیاز اشد است تا تمام ملت بدور از تمام گرایش ها و تعصبات با هم کنار آمده زیر چتر اسلام و به عنوان یک مسلمان با مسولیت و متعهد با گرفتن این اسلحه مقدس(قلم)مانند یک مشت برعلیه تمام نابسامانی ها وانواع ظلم و جهالت مبارزه نمایند. و با تفکر منطق وعلم و دانش همه را به سوی فلاح رستگاری و استقلال در چهارچوب رعایت احکام و دساتیر اسلامی سوق دهند. اگرچه مبارزات و شاهکارهای مردم مسلمان و وطن پرور ما برعلیه متجاوزین این مرز و بوم ثبت و درج صفحات زرین تاریخ است.ولی حالا وقت آن است تا با بدست گرفتن قلم دست آورد های جهاد شهدای راستین مان را حفظ نموده تا به هدر نرود و نسل آینده بتوانند در صلح و صمیمیت زندگی خود را سپری نمایند.

به قلم: ملیتا “نجمی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا