تغذیه با شیر مادر

بسم الله الرحمن الرحیم

شیردهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از کودک است که می‌تواند در تمامی طول عمر او تاثیرگذار باشد، تغذیه با شیر مادر حق مسلم هر کودک بوده و فواید آن محدود به تأمین سلامت جسمی و روانی کودکان نبوده بلکه ابعاد وسیع خانواده و جامعه را هم دربر می‌گیرد.

تغذیه با شیر مادر می تواند بلافاصله پس از زایمان طبیعی یا ( ۴ تا ۵ ساعت بعد از عملیات سزارین) شروع شود. شیر که در ابتدا بیرون می آید، کمی غلیظ و زرد رنگ است و به عنوان یک واکسین عمل می کند. شیر مادر باید در طول ۶ ماه اول تنها منبع رژیم غذایی نوزاد باشد. هیچ ویتامین یا آب اضافی دیگر نمی تواند جایگزین شیر مادر باشد.

شیردهی را می توان برای دو سال یا بیشتر انجام داد. این موضوع نه تنها تغذیه کودک را فراهم می‌کند، بلکه پس از زایمان، درد مادر را نیز تسکین می دهد. به طور معمول، نوزادان باید به مدت شش تا ۱۲ بار در روز با اوسط ۱۲ تا ۱۴ دقیقه از هر سینه شیر بخورند.

تماس پوستی میان مادر و کودک که در اثر شیردهی به میان می آید نقش ارزنده یی در تأمین روابط عمیق عاطفی میان آنها دارد. تغذیه با شیر مادر از نخستین لحظات بدنیا آمدن کودک الی (۲ یا ۲ ونیم) سالگی طفل سبب آرامش روان و اطمینان خاطر کودک شده و او را فردی مثبت نگر، امیدوار و شاد در آینده می سازد. کودکی که به صورت نارمل دوره شیرخواره گی را سپری می نماید در روابط اجتماعی خود فردی موفق می باشد.

مزایای تغذیه با شیر مادربرای نوزادان:

تغذیه با شیر مادر سبب تقویت سیستم معافیت شده، انتی بادی های موجود در شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و چانس مبتلا شدن به امراض معدی معایی (اسهال، قبضیت، التهاب معده و امعاء)، امراض سیستم تنفسی ( سرماخوردگی، سینه و بغل، سیاه سرفه و ..)، امراض جلدی، سرطان ها (خون)، مرض شکر، مشکلات دندان و استخوان، همچنان انتانات گوش و مشکلات عصبی را در دوره های مختلف سنی کاهش می دهد.

شیر مادر از ۹۰ در صد آب، و باقی مانده مواد مغذی حیاتی، ویتامین، انتی بادی، پروتین و چربی تشکیل شده است. با استفاده از شیر مادر یک تعداد مواد پروتینی در سیستم هاضمه نوزاد ذخیره می‌شوند تا در موقع نیاز، میکروب بیماری‌های مختلف را از بین ببرند. برخی دیگر در رشد کودک تاثیر می‌گذارند، به خصوص بر رشد غشای مخاطی روده، به همین دلیل کودکانی که در دوران نوزادی شیر مادر نخورده‌اند بیشتر با مشکلات سیستم هاضمه مواجه می‌شوند.

شیر مادر باعث برقراری ارتباط‌های عاطفی و روانی و تکامل عصبی بیشتر و پایدارتری در نوزادان شده، به طوری که آنان هوشیارتر و فعال‌ترند و عکس‌العمل ‌های ‌شان مانند راه افتادن زودتر و نیز قدرت تشخیص، مکالمه، حافظه و ضریب هوشی شان هم بهتر است همچنان شیر مادر سبب رشد طبیعی مغز نوزادان می شود.

کودکانی که در دوران نوزادی و کودکی از شیر مادر استفاده کرده اند در مقایسه با کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در بزرگسالی کمتر دچار حالات شدید اضطرابی و عصبانیت می شوند و در آینده بهتر با استرس و خشم کنار می آیند.

جالب است نوزادانی که به مدت چهار ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه کرده اند، در آینده کمتر به مشکلات رفتاری دچار می شوند.

مزایای تغذیه با شیر مادر برای مادران

تغذیه با شیر مادر دارای مزایایی فراوان برای خود مادران است.

  • شیردهی وزن اضافی زمان بارداری را کاهش داده همچنان از مبتلا شدن به سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان ثدیه جلوگیری میکند.
  • شیردهی سبب از میان رفتن حالت افسردگی پس از زایمان شده ، اعتماد به نفس و عزت نفس را در مادران افزایش می دهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا