لیلة القدر (شبی که سرنوشت ها در آن رقم می خورد.)


نویسنده: استاد فهیمه وردک، استاد دانشگاه

شاید به حد کافی در رابطه به شب قدر، زمان و احکام مرتبط آن، هم در صفحات کتاب ها خوانده باشیم و هم در نوار های صوتی و یا هم به شکل موعظه شنیده باشیم. ضرورت نیست بار بار بخوانیم بدون اینکه به آن عمل کنیم می خواهم در این مقاله به جنبه عملی آنچه خوانده و شنیده ایم بپردازم.
ولی بیجا نیست که از باب تذکیر، از بزرگی و اهمیت این شب کلمات چند را با شما شریک سازم.
شب قدر شبی است که همه مقدرات سالانه هر انسان در همین شب به اساس قابلیت های انسان ها تعین می گردد. پس باید در این ماه مبارک در خود قابلیت آنچه که می خواهیم را پیدا کنیم.
برای بزرگداشت این شب همین کافی است که الله کریم آنرا به نزول قرآن گرامی داشت و ماه رمضان نیز از برکت قرآن فضیلت پیدا کرد طوریکه الله متعال می فرماید:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ. (سوره بقره: ۱۸۵)
ترجمه: (آن چند روز معین و اندک) ماه رمضان که قرآن در آن فرو فرستاده شده است (و آغاز به نزول نموده و در مدت ۲۳ سال تدریجاً به دست مردم رسیده است) تا مردم را راهنمایی کند و نشانه ها و آیات روشنی از ارشاد (به حق و حقیقت ) باشد و (میان حق و باطل در همه ادوار) جدایی افگند.
در آیت دیگر چنین می فرماید:
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ. فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ. (سوره دخان: ۳ _ ۴)
ترجمه: ما قران را در شب پر خیر و برکت فرو فرستاده ایم ما همواره بیم دهنده (کافران و مشرکان و ظالمان با ارسال پیغمبران به سویشان) بوده ایم ( کتابها برای شان فرو فرستاده ایم این قرآن هم آخرین حلقه از این سلسله است) در این شب مبارک هر گونه کار حکیمانه ( که انسن را به حقیقت آشنا و به سعادت برساند و او را از باطل و شقاوت دور گرداند از سوی الله) بیان و مقرر گشته است.

تا جاییکه الله متعال یک سوره را به نام قدر مسمی کرده و از بزرگی روز قدر در آن یاد آور شده و آنرا بهتر از هزار ماه خوانده است طوریکه الله متعال می فرماید:
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ. لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ. تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ. سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ. (القدر: ۱_۵)
ترجمه: ما قران را در شب با ارزش “لیله القدر” فرو فرستاده ایم. تو چه می دانی شب قدر کدام است (و چه اندازه عظیم است؟) شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است. فرشتگان و جبرییل در آن شب با اجازه پروردگار شان پیاپی ( به کره زمین و به سوی پرستش گران و عبادت کنندگان شب زنده دار ) می ایند برای هر گونه کاریکه ( بدان یزدان سبحان دستور داده باشد).

آن شب، شب سلامت و رحمت (و درود فرشتگان بر مومنان شب زنده دار) است با طلوع صبح شب قدر فرصت خوب است تا از گناهان و کوتاهی و تقصیری که در حق الله و بندگان وی نموده ایم مغفرت طلبیم و دست دعا بر داریم الله متعال همیشه دوست دارد تا بندگان اش راهی جنت شده و برای دخول به جنت، آنها هر فرصت را بهانه جهت آمرزش قرار داده تا که لطف بیکرانش را به آنها ارزانی نماید. ولی ما بندگان چقدر از این فرصت ها استفاده می نماییم؟
دیر نگذشته ما که اگر در شب قدر گذشته مرگ ما رقم زده نشده باشد با اینکه به این فرصت رسیدیم باید بی صبرانه منتظر آن باشیم و از هر لحظه ماه رمضان و بالاخص دهه اخیر که در آن شب ها یکی هم شب قدر است در جستجوی این شب بزرگ باشیم.

ولی کسیکه صابر نباشد نمی تواند به آن دست یابد، باید در بیست روز اول رمضان صبر را دیگر آموخته باشد صبری که از هر لذت ظاهری بنده را تنها به خاطر الله منع کرده و منتظر اجازه الهی با افراشتن پوشش شب هنگام افطار می نماید و با تمرین اراده، همت و صبر را آموخته اند.

پس چنین فرد می تواند با صبر و اراده قوی در ده روز اخیر منتظر کسب و حصول آن شب با ارزش تلاش نماید و هر شب را به امید اینکه به آن دست یافته سپری کرده، شب دیگری را جهت شکرانه آن سپری کند و یا هم به طمع اینکه گویا شب بعدی و یا هم شب بعد آن به آن شب پر برکت دست یافت، ولی هیچگاه از طلب آن احساس خستگی نمی کند بلکه با تلاش و شوق بیشتر و امید فراوان به سوی آن قدم می گذارد و هر روز در انتظار رسیدن شب دیگر است.

بلی بیدار ماندن، ترک خواب و لذتی که در خواب شب است، در حالیکه همه آرامیده ولی او در طلب آن لذتی است همان لذت عبادت و بندگی که دیگران حتی از فکر کردن به آن غافل اند لذت بیشتر دارد.
چی زیباست که شب قدر معلوم و دقیق نیست بلکه توصیه به جستجوی آن در دهه اخیر شده است. هر چه که به سختی به دست اید نزد صاحبش بیش از حد با ارزش است ولی بنده که بی صبری کند اراده اش ضعیف گردد هیچگاه این لذت را چشیده نمی تواند. لذت حقیقی را بندگان خالص الله متعال، آنانی که در همه امور شان اخلاص را سلاح خود دانسته، درک کرده می توانند.

بیایدیک لحظه مروری سریع بر سالهای گذشته مان داشته باشیم فکر کنیم چقدر توانستیم که از آن رمضان ها و شب های قدر بهره ایمانی ببریم شاید بگوییم سال گذشته بسیار خوب ولی سالهای قبل نه و یا هم برعکس…
خواهرم اگر جواب چنین است پریشان نشو حال هم بار دیگر این فرصت به سراغت رسیده است، بار دیگر الله متعال برایت این نعمت بزرگ را ارزانی فرموده است و تو را به آن رسانیده در حالیکه ممکن بود در سال گذشته تعین اجلت می شد… که نشد، فکر کنم مصمم شدی که این فرصت را از دست ندهی درست همین طور است ترا درک می کنم چرا غفلت؟ شاید این رمضان آخر ما باشد .
تو چی می دانی که با دعای خود سرنوشت خود، خانواده و ملت را تغیر دهی تو چی میدانی که دعای تو در حق همه ملت رنج دیده ات مستجاب شود چرا که شاید همین شب قدر لحظه ای باشد که فقط دعای تو استجابت گردد .

پس تو ای خواهرم این فرصت را غنیمت بشمار و دست دعا بلند کرده برای خود، خانواده، ملت و جهان اسلام دعا کن چرا که ممکن است تو تنها کسی باشی که دعایش مستجاب می شود در حالیکه ما در این شرایط چقدر محتاج دعا هستیم و با محبت و خلوص نیت در جستجوی این شب، شبها را سحر نموده و به امید دست یابی به آن روز ها را سپری کنیم .

خواهرم اگر هیچ کسی دیگر صدایم را نمی شنود تو ای خواهرم بیا تا از خواب غفلت بیدار شویم و برای این همه بدبختی ملت و جهان اسلام دست دعا بلند کرده و به حال خود مان گریه کرده، دعا کنیم شاید که دعای ما نه به خاطر ما، بلکه به خاطر مظلومانی که در کشورهای اسلامی به سر می برند، قبول گردد. بیا من و تو دعا کنیم به امید اینکه شاید به دعای من و تو دیگر خوشبختی این ملت گره خورده باشد، شاید بگویی چرا من و تو مخاطب این مقاله هستیم؟ گفتم می شود منی که مینویسم و تویی که می خوانی از نوشتن و خواندن من متاثر شده با شوق و شور منتظر این شب بوده و برای آن آمادگی گیری و با ذکر الله دلهای زنگ زده خود صیقل کرده و با دل سفید و روشن به آن شب که تاریکی آنرا پوشانیده با چراغ دعای خود گمشده های ایمانی، اخلاقی و روحی خود را از الله متعال استدعا بداری تا باشد توشه ای با خود تا سال آینده داشته و به اهداف والا و مقدس خود به توفیق الله رسیده باشیم.
و ما ذلک علی الله بعزیز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا