مصادیق رحمت الله در ماه رمضان

?

رحمت الله تعالی همیشه در همه زمان و مکان شامل حال بندگان اش میباشد ، اگر لطف ورحمت الله نباشد نه برگی از درخت می افتد ونه زنده جانی نفس میکشد و نه هم شبی میاید نه روزی ، واین جهان حالت طبیعی را به خود گرفته که همه مخلوقات با آن عادت نموده اند اعم از انسان وحیوان ، نبات و جماد ، کافر ومسلمان ، بزرگ و کوچک ، زاهد وفاسق ؛ اما احیانا الله تعالی در بعضی مواقع وبعضی اوقات برای بعضی افراد رحمت خاص خود را ارزانی می کند ، چنان رحمتی که بنده در اثر تفکر به آن خود را نزد الله کم میاورد و حیران می ماند چرا اینقدر لطف واینقدر عطا وبخشش ؟
وبخاطر شامل شدن در این رحمت سال تمام دعا میکنند تا در همان وقت خاص و ماه خاص زنده بماند و خود را از رحمت الهی بهرمند سازند ، دقیقا آن زمان خاص که رحمت الله به نقطه آخر خود در زندگی دنیوی میرسد عبارت از ماه رحمت رمضان است ، ماه اوج از رحمت الله ، ماه مغفرت ، ونجات از آتش دوزخ ، و ماه به زنجیر کشاندن شیاطین .
و این ماه خاص شده برای بندگان که میخواهند از رحمات الله بوسیله جد وجهد خود را مستفید بسازند .
اصل سخن اینجاست که چگونه انسان بتواند از این رحمت الهی خود را بهرمند سازد ؟ و چگونه بداند که آیا رحمت الله شامل حالش گردیده یا خیر ؟
رحمت الله تعالی در ماه مبارک رمضان دارای مصادیق ومظاهر است هرگاه انسان این مظاهر ومصادیق در وجود واعمال خود مشاهده کرد بداند که رحمت الله شامل حالش گردیده است مثلا :
۱- آسان شدن عبادات مانند : اداء کردن نمازهای فرضی به وقتش ، نوافل ، تراویح وجماعت ، تلاوت وختم قرآن کریم ، اذکار و ماثورات وغیره … هر گاه بنده در عبادات متذکره در ماه رمضان نسبت به روزهای غیر از رمضان تغیر را احساس کرد و توفیق در انجام آن دیده شد بداند که رحمت الله شامل حالش گردیده است .
۲- توبه واستغفار : در چنین ماه که یک دهه آن را مغفرت مسمی کرده اند ، اگر بنده توبه واستغفار نمود و در اثر جد وجهدش توانست گناهان ماهای قبل از رمضان محوه ونابود کرد پس بداند که رحمت الله را کسب نموده است .
۳- صدقه وزکات : هرگاه بنده دادن صدقه و زکات برایش میسر گردیده بداند که نه تنها رحمت الله شامل حالش گردیده ، بلکه یک نوع ملکه خدایی در وجودش ایجاد گردیده است وتقربش به الله .
۴- تغیر باطنی :‌ هرگاه انسان در اثر جد وجهد خویش توانست نفس خویش را تزکیه نمود از اخلاق رزیله همچو : دروغ ، غیبت ، کینه ، حسادت وبخل ….. خود را دور نگهداشت بداند که رحمت الله شامل حالش گردیده است .
۵- استفاده اعظمی از وقت : هرگاه انسان توانست اوقات خود را خوب تنظیم کرد در اعمال شایسته و نیک مصرف کرد ، از لعب لهوه ووسایل آن خود را حفاظت کرد بداند که رحمت الله شامل حالش گردیده شاکر الله باشد .
۶- استحکام روابط : هرگاه انسان در ماه مبارک رمضان سعی نمود که روابط خوبی با خانواده، همسر، اولاد ، پدر ومادر ، خویشاوندان و همسایه گان ….. بر قرار نماید در واقعیت رحمت الله را نصیب گردیده است .
مظاهر ومصادیق رحمت الهی در ماه مبارک رمضان خیلی زیاد است که انسان عاقل آن را بهتر درک میکند اما مهمتر آن است که انسان سعی کند تا آن را شامل گردد و خود را بوسيله اعمال مختلف بهره مند سازد .

نویسنده: استاد فضیله کریمی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا