برای رمضان آماده شویم

ماه رمضان این بار متفاوت از رمضان سال های گذشته میباشد. رمضان ان شاءالله در همین نزدیک ها است ولی مردم این بار به دلیل وجود ویروس covid-19با هیجان، اضطراب و عدم اطمینان به استقبال آن میروند. نماز های جماعت منع قرار داده شده، حلقات و برنامه های دیگر جمعی به تعویق افتیده است. بسیار مردم نگران این موضوع میباشند امسال رمضان چگونه خواهد بود؟ آیا میتوانند نماز تروایح با این وضعیت موجود جماعت ادا نمایند؟ با دوستان ارتباط برقرار کرده در اجتماعات افطار کرده میتوانند؟ تمام این ها در حالی است که حتی مواد غذایی که دسترس قرار میگرد برای فامیل قابل اطمینان نمی باشد. بدون شک تمام این نگرانی ها درست و واقعیت میباشد، اما این موضوع را نیز در نظر بگیریم که رمضان ماه الله سبحان و تعالی است و فقط سال یکبار این نعمت بزرگ برای ما مساعد میگردد.
هنوز با وجود چالش های موجود راه بسیار برای استفاده از این ماه مبارک وجود دارد که میتوانیم توسط آن رمضان امسال را متفاوت از سال های دیگر و موثر در حالیکه ایمن هستیم استفاده نماییم.
۱- ارتباط خود را با قرآن کریم محکم سازیم. انسان در هنگام ترس و سختی نیاز به تکیه گاه محکم و محفوظ دارد، هیچ درگاه بالاتر از درگاه الله متعال برای انسان آرامش و خوشی و احساس محفوظ بودن نمی دهد. قرآن کریم کتاب الله متعال که در هر زمان، مکان پیام اش جدید است. برای این که در ماه رمضان جدی باشیم نیاز بر این است قبل از شروع رمضان آماده شویم پلان منظم برای تلاوت خود تهیه نمایم ساعتی را در روز برای مطالعه تفاسیر قابل اعتماد اختصاص دهیم و فراموش نکنیم تلاوت قرآنکریم عمل مستقل است نیاز به فعالیتی گروپ ندارد هر چقدر بر آن بیشتر اهتمام نماییم بیشتر ارتباط خود را با رب خود محکم میسازیم.
۲- برای اطرفیان خود کمک نماییم. رمضان ماه بخشش و یاری رسانی میباشد. در حد توان کمک مالی نمایم در صورت عدم توانایی مالی از انرژی و وقت خود برای کمک استفاده نماییم بطور مثال: افراد سالخورده بیشتر در معرض ابتلاء این ویروس قرار دارند وقتی برای رفع نیاز خود بیرون میرویم از آنها نیز بپرسیم چون در هرصورت بیرون میرویم. همچنان این همکاری میتواند در حد امید دهی، پیام، تماس تیلفونی، پشتبانی و بالا بردن روحیه افراد …. نیز باشد. باید با خود فکر کنیم که چطور کمک کرده میتوانیم در حالیکه صحت خود و دیگران را به خطر مواجه نسازیم.
۳- افزایش عبادات جمعی با فامیل قسمی که نماز جماعت لغو اعلان شده است بهترین راه برای حفظ خود و اطرفیان ما بودن در خانه میباشد پس کوشش کنیم عبادات قبلا با اشتراک در جامعه انجام میدادیم در خانه با فامیل خود انجام دهیم. مانند نماز جماعت که میتواند میان خانم و شوهر و یا میان تمام اعضاء فامیل باشد. انتخاب یک کتاب و به مناقشه قرار دادن موضوعات آن میان همدیگر و رد و بدل نمودن پیام های مفید دیگر که سبب میگردد در کنار فامیل هم عبادت و همچنان استفاده از وقت صورت گیرد.
۴- بیشتر از هر وقت دیگر دعا کنیم. در پایان، همه ما میدانیم که باید اقدامات مناسب توصیه شده را انجام دهیم، اما در نهایت همه چیز در دست الله متعال است. تنها او ذاتی است که میداند چطور مشکلات به آسانی مبدل گردد. پس باید برای صحت مندی خود و دیگران بیشتر دعا کنیم. ما نمیدانیم رمضان امسال چگونه خواهد پس از قبل برای رسیدن به آن دعا کنیم.
۵- امید خود را از دست ندهیم. این بسیار مهم است زمان که حالات از کنترول ما بیرون میشود، پس امید و اعتماد خود را نسبت به الله از دست ندهیم. به او اعتماد کامل داشته باشیم که بعد از هر سختی دو آسانی میباشد. برای ماه مبارک رمضان قسم آماده شویم همانند که شاید همین رمضان اخیر ما باشد و یا حتی همین رمضان را هم بطور کامل پایان رسانده نتوانیم. پس از جهات خاص و مختلف برای رمضان امسال آماده شویم حتی اگر بسیار نزدیک هم هستیم، تا بتوانیم در رمضان از عبادات خود لذت ببریم نه اینکه در آماده گی برای عبادات آن را سپری نماییم.
الله سبحان و تعالی ما را صحت مند به این ماه برساند و توفیق بهره گیری را از آن نصیب ماه عطا فرماید این ماه را ماه مبارک برای همه امت قرار دهد – آمین –
منبع: About Islam
برگرداننده: عکاشه ‹نثار›

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا