رمضان غنیمت کمیاب

      1. بسم الله الرحمن ارحیم
        ثنا وستایش از آن الله متعال است، او را می ‌ستاییم، از او یاری خواسته و آمرزش می‌ طلبیم. از بدی اعمال و زشتی نفس به او پناه می‌بریم. آن ‌که را خداوند هدایت کند، او را گمراه کننده‌ای نیست. و آن را که گمراه کند مر او را هدایت کننده‌ای نیست. و گواهی می‌دهم که هیچ معبود برحق به جز الله نیست و شهادت می‌ دهم که محمد «صلی الله علیه وسلم» بنده و فرستاده اوست.
        ای خواهرم …
        چه زیباست آن شامی که در گسترده افق آن هلال ماه رمضان طلوع می‌کند. و با گذر خود، طراوت، شادابی و شادمانی را در چهره مسلمانان ترسیم نموده و قلب پیر و جوان و زن و مرد را با بشارت رحمت و غفران و بهشت فردوس، آکنده از شادی می‌کند.
        ای خواهرم! برای این ماه فرخنده چه آماده گی گرفته‌ ای؟
        آیا اعمال وکردارت را چند برابر می‌کنی؟ یا در اموری این اوقات با برکت را سپری خواهی نمود که وضعیت تو را وخیم ‌تر می کند.
        برای این ‌که این فرصت طلایی و غنیمت ربانی را از دست ندهی، چند پندی را عرضه نموده ام تا در این ماه صفا و صمیمیت روشنی راهت گردد.

    رمضان غنیمت کمیاب:
    خواهرکم!
    یکی از نعمت‌ها و رحمت‌های بی‌ پایان الهی بر بندگان، ماه مبارک رمضان است که اوقات آن از دیگر ماه‌ها برتری دارد، چرا که این اوقات برای افزایش عبادت ، توبه از گناهان و بازگشت به سوی الله تعالی می‌باشد.
    این ماه از فضایل وعظمت‌های پر افتخاری برخوردار است که شب‌هایش رحمت و روزهایش توکل وخداپرستی‌است. قدوم این ماه مبارک، کوچک و بزرگ، گنه ‌کار و فرمانبردار را مسرور می‌سازد. چه بسا گنه‌ کاری که بخشیده شده، و سرکشی که قلم رحمت بر او رفته و چه خطاکاری که از آتش دوزخ رهایی یافته است.
    یا الهی! چه درجاتی که بالا رفته .. چه نیکی‌هایی که حاصل گشته .. چه لغزش‌هایی که بخشیده شده .. این است همان رمضان .. ماه رحمت‌ها وآمرزش‌ها .. ماه تضرع وعبادت وتلاوت و روزه ویاد رحمان.
    در این ماه نشانه‌ های هدایت از دور نمایان است .. نیکی‌ها بر همه بندگان عیان است .. برای همین الله تعالی آن را «هدایت» نامیده که خیرو نیکی است در دنیا وآخرت ..

    خواهر مسلمانم!
    این ماه بزرگوار، فرصتی کمیاب و غنیمتی گذرا در روزهایی کم و اوقاتی اندک است .. لحظه‌ های پر فیض دارد اینک برای تو این میوه‌های آماده برای چیدن و نشانه‌ های روشن آن تقدیم می‌ گردد:
    اول: آمرزش تمام گناهان
    هر اندازه که پند واعظ افزون گردد و هشدار نصیحت ‌گر زیاد شود وفراخوان مصلحان در این ماه بزرگوار به درازا کشد .. تا بندگان همت‌ هاشان را برتر کنند و در خیر و برکت این ماه بشتابند .. باز هم یک حدیث پیامبر برای این ماه بسنده است که رحمت ومغفرت را نوید است و گواهی بس بزرگ بر بزرگی وعظمت الله متعال است .. دلیلی است که این غنیمت را هیچ کس از دست نمی‌ دهد به جز انسانی که از اسباب توفیق محروم گشته است.
    از حضرت ابی هریره «رضی الله عنه» روایت است که پیامبر «صلی الله علیه و سلم» فرمودند: آن‌ که شب قدر را از روی ایمانداری و طلب ثواب زنده نگه‌ دارد، گناهان گذشته ‌اش آمرزیده می‌شود وکسی که رمضان را از روی ایمانداری و طلب ثواب روزه گیرد، گناهان گذشته‌ اش بخشيده ميشود. (رواه البخاری و مسلم)
    اگر انسان مسلمان در روز های گذشته بنگرد واندکی در این حدیث پیامبر «صلی الله علیه وسلم» تدبر نماید، خطاهایش را به یاد آورد، آن‌ گاه ایستادن به پیشگاه الله تعالی در روز قیامت را تصور کند، لحظه‌ های حساب دهی، تصویر ناگهانی گناهان وبدی های اعمال خود را در روزی که آتش زبانه میکشد، وقتی که ترازو گذاشته میشود … اگر مسلمان نیک در این گفته « پیامبر صلی الله عليه وسلم » بیاندیشد عظمت رحمت الهی را بر بندگان درک می‌ کند که چگونه خداوند ماه رمضان را فرصتی برای آمرزش تمام گناهان گذشته قرار داده است.
    خواهرم ! در این حدیث مبارک بیاندیش و بار بار آنرا بخوان، تا حقیقت این غنیمت را درک نمایی و این غنیمت گذرا را ضایع نكنی.
    بیاد آور که بخشش گناهان، یگانه راه نجات در دنیا و آخرت است. هیچ غم واندوهی در دنیا نیست مگر بخاطر گناهان وهیچ هلاکتی در آخرت نیست مگر اینکه سببش همین گناهان است .
    اگر در این حدیث بیاندیشد شروط مغفرت گناهان را دو شرط میگوید:
    ۱ـ نماز و روزه از روی ایمانداری
    ۲ـ نماز و روزه به منظور طلب ثواب
    معنی روزه از روی ایمانداری این است که بنا بر ایمان به الله متعال ورسول بزرگوارش «صلی الله علیه وسلم » و به آنچه از وحی آورده است از آن جمله فضیلت نماز تراویح و ثواب فراوان اش نزد الله متعال است.
    و اما «احتساب» بدست آوردن ثواب تنها بخاطر رضای الله، نه به قصد ریا وشهرت و آنچه که اعمال را از بین میبرد است .
    بناء ای خواهر مسلمانم ! بر نماز این شب های مبارک (تراویح) با اخلاص، خشوع، توبه و فروتنی توجه نما. چنانچه وضو را با اطمینان خاطر و به شکل درست انجام بده، تا اینکه در رکوع و سجده نیز اطمینان قلبی خویش را حفظ کرده بتوانی همچنان آداب تلاوت قرآنکریم وآنچه مربوط به نماز میشود به صورت درست آن انجام بدهی.
    اگر نماز تراویح را در جماعت خواندی کوشش نما امام را تا پایان نمازهمراهی کنی، چرا که ثواب آن در نزد الله بسیار بزرگ است پیامبر «صلی الله علیه وسلم» میفرماید: من قام مع الامام حتی ینصرف کتب له قیام الیلة .
    ترجمه: کسی که امام را تا پایان نماز همراهی کند برایش پاداش نماز شب نوشته میشود.
    پذیرش نماز و روزه دو شرط دارد:
    یکی: پیروی
    دوم: اخلاص و دوری از ریا
    اخلاص یعنی تنها رضای الله را خواستن، ثواب وبخشش او را طلب کردن است.
    و متابعت: پیروی از پیامبر صلی الله علیه وسلم در چگونگی نماز و روزه اش میباشد .
    این قضیه بدون علم به احکام روزه، شرایط، ارکان، سنت ها و باطل‌ کننده‌های آن میسر نمیگردد.
    پس ای خواهر مسلمانم! لازم است که در معرفت به احکام روزه کوشش نموده در مورد از علما ودانشمندان بپرسی.
    دوم: درک مقام تقوا
    خداوند متعال میفرماید:
    يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (البقره :۱۸۳).
    ترجمه:ای آنان که ایمان آوردید فرض گردانیده شد برای شما روزه چنانچه فرض گردانیده شد برای آنان كه قبل از شما بودند تا باشد که از خداوند بترسید.
    تقوا وپرهیزگاری یگانه وصیت الله متعال برای امت های پیشین و پسین است. خداوند متعال میفرماید :ولقد وصینا الذین اتوا الکتاب من قبلکم و ایاکم ان اتقوا الله {النسا:۱۳۱ }.
    ترجمه: به تحقیق وصیت کردیم بر آنان که کتاب دادیم قبل ازشما و برای شما اینکه از الله بترسید.
    تقوا نزد الله متعال منزلت بسیار بلندی دارد ، هرآنکه بر آن دست یابد ثواب ونیکی فراوان حاصل ودر آخرت کامیاب میگردد. خداوند متعال میفرماید : انما یتقبل الله من المتقین{المائده :۲۷}.
    ترجمه: جز این نیست که الله عمل متقیان را قبول میکند .
    و در آیه ديگر خداوند متعال میفرماید : تلک الجنة التي نورث من عبادنا من کان تقیا {مریم :۶۳}.
    ترجمه : ‏اين است بهشتی كه ما آن را به بندگان خود – به آن كسانی كه پرهيزگار باشند – می ‌دهيم .
    ای خواهر مسلمانم ! اگر خواهان مقام متقیان ودوستدار جنت برین هستی، رمضان زمینه رسیدن به تقوا و وسیله رستگاری است چرا که تقوا ارزنده ترین هدف آن است وتنها میوه وآرزوی آن، چنانچه الله متعال میفرماید: لعلکم تتقون {البقره :۱۸۳} تا باشد که تقوا اختیار کنید .
    رمضان مکتب قرآن و نماز است، مكتب همكاری و همدردی ، مکتب ذکر و توبه وفروتنی است. آنکه با نفس خود مجاهدت کند، پروردگارش را اطاعت نماید، و بسوی نیکی ها، عبادات و تقرب به سوی او بشتابد، خداوند او را منزلت تقوا برخوردار می‌ کند و آن را به عنوان میوه نماز و روزه در رفتار، کردار، گفتار و پندارش مشاهده خواهد نمود.
    میوه تقوا کلید همه نیکی هاست. همان راه رسیدن به دوستی الله است ، كه الله متعال ميفرمايد : ان اولياوه الا المتقون {الانفال ۳۴ }
    ترجمه : دوستان الله جز پرهیزگاران نیستند .
    تقوا راه دستیابی به علم است خداوند متعال میفرماید : واتقوا الله یعلمکم الله {البقرة :۲۸۲}.
    ترجمه : تقوا الهی پیشه کنید شما را می آموزاند.
    تقوا راه توفیق یافتن به حق است الله متعال ميفرمايد : ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا { الانفا ل :۲۹ }.
    ترجمه: اگر از خدا بترسيد و (مخالفت فرمان ) او بپرهيزيد ، خدا بينش ويژه‌اي به شما مي‌دهد كه در پرتو آن حق را از باطل مي ‌شناسيد.
    تقوا راه گشایش رزق است، خداوند متعال میفرماید : وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ ..{الاعراف :۹۶}. ترجمه : ‏اگر مردمان اين شهرها و آباديها ( به خدا ورسالت انبياء ) ايمان می آوردند و ( از كفر و معاصی ) پرهيز مي‌كردند ، ( درگاه خيرات )وبركات آسمان وزمين را بر روی آنان می ‌گشوديم.
    پس ای خواهرم ! آیا فضیلت ماه رمضان را درک کردی !!!
    این همه میوه ها وبرکت ها با تقوا حاصل میگردد ، تقوایی که ثمره روزه است .
    سوم : رهایی از آتش
    کیست که رهایی خود را از آتش تضمین کرده، و یا هم جایگاه خود را در بهشت برین تعیین نموده باشد. چناچه سرور فرزندان آدم میفرماید:أن لا يدخل احدكم عمله الجنة قالوا : و لا انت يا رسول الله ؟ قال :و لا أنا إلا أن يتغمدني الله منه بفضل و رحمته .
    ترجمه :هرگز عمل کسی او را به بهشت داخل نمیکند. گفتند: حتا شما یا
    رسول الله ؟ فرمودند: حتا من، مگر اینکه فضل ورحمت الهی مرا در بر گیرد.
    مسلمان هر اندازه که عمل نماید آنچنان که سزاوار الهی است او را عبادت نکرده است و نه هم آنچنان که شایسته اوست سپاسگذاری نموده است و نه هم ذکر الله را آنچنان که باید انجام دهد داده است .
    این اعمال وسیله و ابزاری است که خداوند به رحمت بی پایانش ثواب آنرا افزوده و پاداش فراوان میدهد. عبادت کننده گان برای دستیابی به نعمت ها، رهایی از دوزخ و حصول جنت به آن چنگ میزنند .
    در حدیث دیگر رسول الله صل الله علیه وسلم میفرماید: إذا كان اول اليل من شهر الرمضان صفدت الشياطين و مردة الجن و غلقت ابواب النار، و فتحت الجنة فلم يغلق باب و ينادي مناد : يا باغي الخير اقبل ، يا باغي الشر اقصر ، و لله عتقاه من النار و ذلك كل ليلة .
    ترجمه :«در شب اول رمضان شیاطین وجن‌های شرارت پسند به بند کشیده میشوند، دروازه های آتش بسته می ‌شود وهیچ دروازه‌ ای باز نشده، دروازه های بهشت گشوده می‌شود وهیچ دروازه ایی بسته نشده، صدا كننده ايی صدا میزند: ای طالب نیکی‌ ها بشتاب ! وای طالب بدی ها دست بکش! و خداوند درهر شب کسانی را از آتش آزاد می ‌کند.
    ای خواهرکم !
    پس بشتاب ! و ندایی را لبیک بگو که تو را به نیکی‌ های دین ودنیا فرا خوانده؟!
    این ندا را لبیک بگو با پایبندی بر فرايض در وقت آن، و به نیت ثواب روزه دار و نماز را با فروتنی ادا کن، یاد خدا وذکر او را همواره در قلب خویش فروتنانه زنده نگهدار. قرآن را زیاد تلاوت نما. از مجالس غیبت، سخن چینی وهمه گناهان بپرهیز ..
    چهارم : حصول بهشت
    روزه وسیع ترین وآسان ترین روش رسیدن به بهشت است.
    از حضرت سهل بن سعد روایت است که «رسول الله صلی الله علیه وسلم » میفرماید : أن في الجنة بابا يقال له الريان يدخل منه الصائمون يوم القيامة لا يدخل منه احد غيرهم فإذا دخلوا اغلق فلم یدخل منه احد (و من دخل شرب و من شرب لم يظما ابدا).
    ترجمه: در بهشت دروازه یی بنام ریان است که روزه داران از آن دروازه داخل بهشت میشوند، هیچ کس دیگر از آن داخل نمیشود. هنگامیکه داخل شدند دروازه بسته شده وهیچ کس داخل آن نمیشود و آنکه داخل شد نوشید وهر که نوشید هرگز تشنه نمیشود .
    این حدیث گواه آن است که یک دروازه ویژه از دروازه های بهشت برای روزه داران تخصیص داده شده است. این ویژه‌ گی برای روزه دارانی است که روزه رمضان را کامل وبا روزه نفلی به خداوند تقرب جسته اند .
    پنجم : پاداش چند برابر
    از حضرت ابی هریره روایت است که رسول الله فرمودند: هر یک از فرزندان آدم نیکی هایش از ده تا هفتاد برابر افزایش می ‌دهد . خداوند عزوجل می ‌فرماید: كل عمل ابن آدم یضعف لاحسنة بعشر امثالها إلی سبع ماية ضعف ، قال الله عزوجل :إلا الصوم فانه لي و انا اجزی به – یدع شهوته و طعامه من اجلی و للصائم فرحتان : فرحة عند الافطار و فرحة عند لقاء ربه، ولخلوف فم الصائم اطيب عند الله من ريح المسك.
    ترجمه: مگر روزه، که روزه از من است ومن پاداش آن را می ‌دهم چرا که شهوت وطعام خود را به خاطر من ترک می‌ کند. روزه‌ دار دو خوشی دارد: یکی خوشی هنگام افطار و دومی خوشی دیدن پروردگارش. وبوی دهن روزه دار از بوی خوش عطر نزد الله خوشایندتر است.
    روزه از اعمالی است که الله متعال پاداش آن را بدون حساب می‌دهد. چون روزه از صبر است و الله متعال می‌فرماید: إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ ‏
    {الزمر: ۱۰}.
    ترجمه: ‏قطعاً به شكيبايان اجر و پاداش شان به تمام وكمال وبدون حساب داده می ‌شود.
    امام اوزاعی می‌گوید: میزان برای روزه داران گذاشته نمی ‌شود و نه هم اندازه اعمال صورت می‌ گیرد بلکه مزدشان مشت مشت داده می ‌شود .
    ورسول الله صل الله علیه وسلم می‌ فرمایند : عمره در رمضان معادل حج فرضی ثواب دارد .
    مناوی میگوید: یعنی با آن برابری می‌ کند ودر ثواب همانند آن است. زیرا که ثواب اعمال نظر به فضیلت وقت برتری می‌ یابد .
    نخعی می‌ گوید: وقتی روزه نسبت به دیگر اعمال چند برابر پاداش دارد بناء ماه رمضان هم روزها یش نسبت به روزهای دیگر ماه‌ها چند برابر ثواب دارد. چرا که رمضان همان روزه‌ یی است که خداوند بر بندگان خود فرض گردانیده و آن را یکی از ارکان عمده اسلام قرار داده است.
    ای خواهر مسلمانم!
    این اشاره هایی گذراست، به این غنیمت دست‌ داده و برخی از میوه های معطر وپر بارش، پس کوشش نما تا آن را در برگیری، و برای رسیدن به آن تلاش نما. این حماقت است که رمضان را دریابی و از خوبی‌هایش بهره مند نشوی. و از این همه پاداش وثواب بی پایانش به خاطر کارهای اندک دنیا محروم گردی .
    چه بسا مسلمانانی که این تجارت سودمند را از دست دادند و آن را به سرگرمی ناچیز فروختند! وشب‌های خود را در برابر ماهواره‌ها وسریال‌های مبتذل گذراندند و روزهای شان را در تنبلی، کسالت وخواب سپری نمودند.
    از خداوند بر استفاده فیوضات این فرخنده ماه ياري می ‌طلبم.

     

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا