چرا جوانان مورد خطاب قرار میگیرند؟

تهیه کننده: حميده حسيني متعلم صنف یازدهم دارالعلوم شاه ولی الله دهلوی

وقايع و رنج هايي كه از مدت زماني است با آن سرو كار داريم و جهان اسلام به نوع خاصي با آن مواجه است، امت را در نابودي و فلاكت انداخته سر گشته و حيران کرده است، نمي داند به كدام سو حركت كند. درد و رنج همه را احاطه كرده است. پس تو اي جوان براي آن سر گشتگي و حيراني چه كرده اي؟ آيا هنوز در خواب غفلت فرو رفته اي و غرق در شهوات نفساني و خوشگذراني هاي زود گذر هستي؟ برخيز كه تو در قبال مسلمانان جهان و اين اسلام وظايفي داري كه بايد آنرا انجام دهي تا امت مسلمان را به جلو راني و جايگاه تو بايد جايگاه يك مسلمان دوستدار اسلام و سرزمين اسلامي باشد.
و تو بايد از درمان دردهاي خودت آغاز كني و آن بدست نمي آيد مگر به تمسك به حبل الله كه شامل ارتباط بنده با خدا، تزكيه نفس، اهتمام به عقل و علم و توجه به جامعه و… و پناه بردن به او در حالت تضرع و خشوع و تلاش قلبي و عملي.
جوانانحتماً سوالي در ذهن داري كه چرا جوانان مورد خطاب اند در حاليكه اقشار ديگري هم وجود دارد؟
چرا كه جوانان ۷۰% جوامع اســلامی را تشكيل مي¬دهند و انشاء الله نشاط و سرزندگي قرن آتي در دست اسلام است پس براي همين می گويند جوانان، جوانان، جوانان و…
كودكي، تندرستي بدوت عقل و درك است و پيري، حكمت بدون قدرت و توانايي، حال چه كساني هر دو مورد (تندرستي و حكمت) را دارند؟ تو اي جوان!!
تو كه بزرگترين سرمايه اين امت هستي بدنبال اعاده جايگاه رفیع این امت در عالم بشریت باش!
قرآن کریم داستان اصحاب کهف را برای ما حکایت می و آنان را به عنوان جوانان مؤمنی معرفی می کند که تعهد نمودند علیه طاغوت مبارزه کنند.
قال الله تعالي:
﴿إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى﴾ (الكهف: ١٣)
»جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند، و ما بر هدایت شان افزودیم«.
از جمله هفت گروهی که در روز قیامت در سایه عرش خداوند قرار میگیردند، جواني است که در عبادت خداوند متعال رشد و نشأت يافته باشد.
ملاك سنجش هر امت، جوانانش هستد، و جامعه شناسان ازین طریق مي توانند مشخص كنند كه كدام دولت مي تواند تا چه مدت استوار بماند و تا چند سال دوام خواهد آورد.
جوانان يك جامعه مي توانند با قدرت و نشاط اين دوره (جواني) دولت و جامعه خود را تا سالهاي متمادي استوار بدارند.
با توجه به همه نكاتي كه گذشت من و تو دوران جواني را غنيمت بشماريم. زيرا اين دوران زود گذر بوده و استفاده نكردن از اين دوران پشيماني در عقب دارد.
چقدر كساني را در اطراف خود مي بينيم كه افسوس اين دوران (جواني) را مي خورند چرا كه از اين بهار زندگي خود استفاده نكرده اند و خود را در خزان زندگي شان سرزنش مي كنند كه چرا در جواني از جديت و پشتكار، كار نگرفتيم و براي نزديكي الله تعالي تلاش نكرديم. چرا هميشه در فكر نفع رساندن به خود بوديم قبل از ديگران؛ در حاليكه شريعت محمدي از ما می طلبد که برای نفع دیگران تلاش کنیم.
****
منابع:
• «رياض الصالحين» مؤلف: امام نووي
• «داستانهاي قرآني» مؤلف: عمرو خالد
• «وظايف جوان مسلمان» مؤلف: دكتر مجدي هلالي
• «جان چو ديگر شد جهان ديگر شود» مؤلف: عمرو خالد.

گاهنامه اسراء شماره اول

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا