اوست محبوبم و پیامبرم محمد (ص)

او مردیست …

او مردیست که عادات، اخلاق، صفات و افکارش با عادات، اخلاق ، افکار و خصلت های قومش به کلی متفاوت بود . او هیچ وقت دروغ نمی گفت و هیچ کس را با زبان یا دستش اذیت نمیکرد، مردی بود ملایم ، متواضع ، شیرین سخن، به طوری که هر کس یکبار با او همنشین می شد او را تا پای جان دوست میداشت. او حتی حاضر نبود ناچیزترین اشیا را از کسی به طور نا مطلوبی بگیرد ، از لحاظ امانت و راستی و پاکدامنی بی نظیر بود، به همین جهت همشهری های وی هرچیز گرانبها را به امانت نزد وی میگذاشتند و او امانت های مردم را مانند مال و جان خودش حفظ میکرد. همه مردم به اعتماد داشتند و اطمینان شان نسبت به او به جایی رسید که او را امین لقب دادند. شرم و حیای او به اندازه ای بود که پس از رسیدن به سن بلوغ هیچ کس او را لخت ندید. این مرد در تمام اعمالش پاک و پاکیزه بود. او به قدری خوش نیت و پاک دل بود که هر وقت می دید قوم او دست به غارتگری و خون ریزی میزند ، متاثر میگردید و غصه میخورد.
هنگامی که آتش جنگ و زد خورد میان مردم شعله ورد می شد ، او دامن اصلاح به کمر میزد و جنگجویان را آشتی میداد.مردی مهربان و رحیم و ملایم بود و در مصیبت ها شرکت میکرد.
به یاری یتیمان و بیوه زنان میپرداخت. به گرسنگان خوراک میداد و مسافران بی پناه را مهمان میکرد، آن ها رامحترم می داشت و بار زحمت و زیانشان را بر دوش می کشید.
با این که سراسر دوران حیاتش با مردم شرور و رذل به سر برده بود مع ذلک از شرارت و رذالت نفرت داشت . مردی بود روشندل و دارای قریحه بر افروخته ، با این که معاشرتش با مردمانی بود بت پرستی فطرت ثانوی شان بوده که نسل به نسل آن را پیروی می کردند، با این حال این مرد ازبت پرستی ننگ داشت و هیچ گاه سرش نزد بتی خم نکرد ، گویی قلبش به او خبر داده بود که انچه در زمین و آسمان نداد و فقط خدای یگانه سزاوار پرستش است.
مردی میان سرداران جنگی فرمانده ای است بی نظیر! در میان قضات قاضی و حاکمی است دادگر و ماهر ! در میان قانون گذاران، قانون گذاری است قهار ! در مجمع فیلسوفان فیلسوفی است ماهر و حاذق ! در رده مصلحان اخلاق و تمدن مصلحی است مبتکر ! و درصف رجال سیاسی ، سیاستمداری است با تدبیر! د عین حال با این همه کار های روزانه ، چندین ساعت در شب به عبادت پرودگارش سرگرم میشود! و همچنین ملاحظه کنید که با چه و دقت و نظمی، حقوق زنان و فرزندان و خانواده اش را اداره میکند و به همدردی و نوازش بیچاره گان و یتیمان مشغول میشود؟

او مردیست که با این حد اعلای فرمانروایی رسیده روی حصیر میخوابید و جامه ای زبر و خشن میپوشد و از گوشت بریان شده چند روزه میخورد! بلکه چند روز تمام بی خوراک می ماند …

اوست محبوبم و پیامبرم محمد (ص)


برگرفته شده از کتاب : مبادی اسلامی
مولف :سید ابوالاعلی مودودی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا