فضیلت ماه شوال

نویسنده: صفا “فصیح”

شوال از جمله ماه های است که الله متعال آنر خاص به بعضی عبادات کرده، مانند صیام أیام التودیع ( شش شوال) و ابتدا حج و بسیاری از فضایل دارد که به فضیلت این ماه دلالت میکند، فضایل زیادی این ماه در احادیث ذکر گردیده است که ما یک چند نمونه آنرا ذکر خواهیم کرد:
۱٫ روزه گرفتن شش روز شوال مانند روزه گرفتن یک سال است، عَنْ أَبي أَيوبِ (رض)، أَنَّ رسولَ اللَّهِ ﷺ قَالَ: مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كانَ كصِيَامِ الدَّهْرِ، رواهُ مُسْلِمٌ.
هر کسی که ماه رمضان را روزه گرفت و سپس شش روز شوال را نیز روزه گرفت، به این معنی است که همه سال روزه گرفت باشد.
چون در ماه رمضان نیکی به ده مثل آن حساب میگردد، پس سی ۳۰ روز ماه مبارک رمضان معادل به سه صد ۳۰۰ روز و شش ۶ روز ماه شوال معادل به شصت ۶۰ روز میشود که مجموعاً سه صد و شصت ۳۶۰ روز برابر به تعداد روز های سنه ای قمری میگردد.
۲٫ جبیره نقائص و کوتاهی های رمضان؛ احیاناً انسان مسلمان در مقابل خواهشات و میلان نفسانی نتواند که روزه را کما حقه بگیرد، شش روز شوال فرصت برای پوره کردن نقائص و کوتاهی های رمضان شمرده میشود.
۳٫ گرفتن روزه أیام التودیع دلالت به قبولیت عبادات رمضان میکند، چون الله متعال هرگاه از بنده مومن عملی را قبول کند؛ توفیق بیشتر برای انجام عبادات صالح را عطا میکند.
۴٫ روزه برای الله متعال است و الله متعال مکافات آنر میدهد: كلُّ عَمَل ابن آدم يُضَاعَف، الحَسَنة بِعَشر أمْثَالها إلى سَبْعِمِئَة ضِعْف، قال الله تعالى: إلا الصَّوم فإنه لي وأنا أجْزِي به؛ رواه مسلم.
رسول الله صلی الله علیه وسلم در این حدیث قدسی خبر می دهد که همه ی اعمال نیک و صالح در قالب اقوال و اعمال ظاهری و باطنی، چه از نوع حق الله باشند یا حقوقی که مربوط به بندگان است، همگی تا هفتصد برابر افزایش پیدا می کنند. و این بر وسعت فضل و رحمت الهی و احسان او به بندگان مومنش دلالت دارد؛ حال آنکه هر جنایت و مخالفتی را که مرتکب شوند با یک مجازات پاسخ می دهد؛ و مغفرت الله متعال بیش از این است. در این حدیث اجر و پاداش روزه استثنا شده است؛ و اجر و پاداش روزه دار چندین برابر و بدون بیان مقدار آن می باشد.
۵٫ فرصت برای بدست آورن قرب و نزدیکی الله متعال:
انجام عمل تطوعی دلیل به محبت بنده نبست به پروردگار اش هست، شش روز شوال نیز از فرصت های است که الله متعال به بنده اش ارزانی نموده تا سبب رفع در جانش گردد.
مَا يَزالُ عَبْدِي يتقرَّبُ إِلى بالنَّوافِل حَتَّى أُحِبَّه، یعنی با انجام نمودن اعمل نفلی بنده از زمره محبوبین الله متعال قرار میگیرد.
عزیزان محترم! نباید این فرصت ناقابل تلافی برای قرب الله متعال را از دست دهیم و از این چانس زرین استفاده نمایم.
و اخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا