هویت ملی و اهداف متعالی

   انسان به عنوان مخلوقي چند بعدی که عمده‌ترين ابعاد وجود وی را ماديت و معنويت تشکيل مي‌دهد سبب شده تا آفريده‌ای مجزا از ديگر آفريده‌ها باشد و با اين طبيعت چند بعدی همواره در پي‌کشف حقايق خودی و جهان بوده و تلاش کرده تا جاذبه‌های موجود در هستي را در جهت منافع خويش بکار گيرد و نقش خود را به گونه‌ای آزادانه و آگاهانه در پهنه هستي به نمايش گذارد


و از اين مسير هويت انساني خويش را به تثبيت رساند هويت که خود به معني مجموعه خصوصيات و مشخصات اجتماعي فرهنگي، رواني، زيستي، تاريخي و… است. او مي‌تواند درسطوح مختلف فردی، اجتماعي، ملي نقش ارزنده‌ای را در چگونه‌گي روند تکاملي زندگي انسان در تعامل با جهان هستي داشته‌باشد.

از اين ميان هويت ملي از اهميت بسزايي برخوردار است؛ زيرا جمع کثيری از انسان‌ها را که دارای دين واحد، تاريخي واحد، منافع معنوی و مادی واحد که اراده هم زيستي در سرزمين جغرافيايي واحد را دارند در کنار يک ديگر جمع مي‌کنند و نيروی آنان را در جهت اهداف کلي زندگي منسجم ساخته و احساس تعلق و تعهد اجتماعي نسبت به کل جامعه را در آنان ايجاد مي‌کند و همين احساس تعلق و تعهد هر چه قوت گيرد جامعه راه خود را درمسير تعالي باز خواهدکرد و برعکس هر چه احساس مسؤوليت وتعهد از افراد کاسته شود و عوامل انفکاک گسترده‌تر گردد هويت ملي تضعيف شده و راه سقوط را خواهد پيمود.

هويت ملي که ترکيبي از دو واژه« هويت » و « ملت » است در جامعه اسلامي و افغاني ما هرچند مفهومي درحال تغييراست، اما همواره با ثوابتي چون دين با شاخصه‌های تاريخي به گونه‌ای عميق عجين شده و اين موارد به عنوان اصولي در شکل دهي فرهنگ اجتماعي، سنت‌ها و آداب که لايه‌های روبين و متغيير هويت هستند نقش مؤثری داشته‌است. در حقيقت هويت ملي ما متشکل از دو لايه‌ی ثوابت و متغيرات مي‌باشد که اگر متغيرات در مسيری حرکت کنند همسو با ثوابت باشند و تعاملي دوطرفه در تقويت يک ديگر داشته‌باشند، بدون شک افراد جامعه با هويت تکامل يافته به انديشه‌ها و منافعي چون استقلال، آبادی، آرامش و امنيت … دست خواهنديافت.

همچنان که در انديشه ديني ما ميزان تکريم و احترام، تکامل و تعالي مستقيماً به عقيده ثابت و استوار بستگي دارد.« لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (۴) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ (۵) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ » (تين/۶،۴)

زيستن به بهترين شيوه به شکل عام در گرو تلاشي جوشيده از باروری ايمان است و اما آنچه سبب مي‌شود تا هويت ملي را با چالش‌هايي جدی مواجه سازد و استحکام آنرا به تزلزل آورد و اين مفهوم مبارک را از رسيدن به اهدافش باز دارد، سياست تبعيض در لايه‌های مختلف اجتماعي چون تبعيضات قومي، سمتي، نژادی، زباني و … ؛ بي‌سوادی و فقر فرا گير و هم چنين استبداد و خود کامگي حکومت‌های خارجي که در سياست گذاریهای داخلي و خارجي کشور مستقيماً نقش بازی مي‌کند و از طرفي سوء استفاده از آزادی توسط گروه‌های مدافع استبداد گران است و بهترين قوت در برابر اين چالش‌ها در اين برهه آگاه کردن افراد جامعه به اهميت هويت ملي و نقش آن در باز سازی کشور و بيرون رفت از مشکلات موجوده، تقويت بخشيدن به وحدت و همبسته‌گي بين اقشار مختلف جامعه از بين بردن و يا به حدأقل رساند شکاف‌های حاصله از تبعيضات و تعصبات مختلف خواهد بود.

در اخير بايد متذکر شد که هريک از ما به عنوان فرد مسلمان و افغان بايد مدافع حقيقي هويت ملي خويش بوده و برای تثبيت آن بيش از بيش تلاش کنيم تا به اذن الله متعال به آرمان‌های متعالي که هر يک آرزوی آن را داريم دست يابيم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا