پیام مسؤول بخش خواهران جمعیت اصلاح بمناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن

بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه بر اساس تجربة طولانی تاریخ بشری ثابت شده این است که انسان زمانی به سعادت واقعی دست می‌یابد که بتواند در زمینه‌های مختلف زندگی‌ خویش به تعادل دست یابد، و هر جایی که افراط و تفریط وجود داشته باشد همان می‌تواند مکان سقوط و زمین خوردن بشر باشد و وی را از سعادت بدور سازد.

از بین موارد مختلفی که همیشه در امواج افراط و تفریط غوطه‌ور بوده و سبب از بین رفتن خوشبختی جامعة بشری و دوری از اهداف خلقت انسانی گشته، مسألة کیفیت نگرش در مورد قضیة زن می‌باشد، که حتی جوامع اسلامی نیز در خلال قرون سقوط و دوری خویش از مصادر اسلامی از آن در امان نماندند بلکه به بدترین شکل به افراط و تفریط دچار شده و بسیاری از عرف و عادات اشتباه را ایجاد نموده و شامل نگرش دینی دانسته به آن تقدس اجرایی دادند. در حالی که نه در دین چنین قضایایی موجود بود و نه حتی مورد تأیید اسلام قرار داشت.

و تا به امروز نیز ما در جامعة خویش با کمال تأسف اموری را شاهدیم که در اصل خود ربطی به اسلام و غیرت انسانی ندارد که حتی مخالف آن نیز می‌باشد ولی به نام دین و تدین بر علیه زنان چنین رفتارهایی روا داشته می‌شود. و همین عدم تعادل و دوری از حقایق دینی سبب ایجاد مشکلات زیادی برای جامعة دردمند ما گشته است، تا جایی که بسیاری از دشمنان اسلام این اعمال را نام دینی داده می‌خواهند از طریق آن اسلام را بدنام ساخته شوق و علاقة مردم را به تدین و پایبندی به امور دینی ضعیف سازند، و چنین وانمود کنند که اگر منادی حق و آزادی برای زنان وجود دارد آن دنیای غیر مسلمان است که دین را به یک سو نهاده و تنها بر اساس دلایل عقلی برنامه‌ریزی و عمل می‌کند. در حالیکه اگر به دقت بنگریم شرایطی که بسیاری از زنان افغان از آن رنج می‌برند و ظلم و حق تلفی‌هایی که شامل حال این مسلمانان می‌شود در مورد خیلی از زنان غیر مسلمان نیز جریان دارد و در مناطق مختلف زمین می‌توان مردمانی را یافت که مانند این عرف و عادت‌ها را دارند و برعلیه زنان چنین ظلم‌هایی صورت می‌گیرد اما آنان مسلمان نیستند و هیچ رابطه‌ای هم با اسلام ندارند.

امروز جهان اسلام وارد مرحلة جدیدی شده است، مرحلة بیداری و آزادی از سلطة غیر منطقی خرافات و زیادات بی‌اساس دینی، تا باری دیگر به سوی تعادلی سعادت‌زا در حرکت شود و به جهان‌یان نشان دهد این تنها دینی است که می‌تواند منادی حق باشد و آرامش جان و روان را به انسان عطا نماید.

مردم مسلمان کشور ما نیز باید با جدیت همگام این بیداری و آزادی اسلامی شوند و زندگی خویش را در پرتو تعالیم ناب اسلام بازنگری نمایند، و با تلاشی پیگیر بکوشند تا عرف و عادت‌هایی که به نام اسلام، اما مخالف با آن است را از دست پای جامعة متدین‌مان باز کنند و در تعامل خویش با زنان از اسلام ناب محمدی درس بگیرند، تا باشد که دست و زبان غیر مسلمانان از جامعة ما کوتاه شده و در ضمن آن دسیسه‌های ظالمانه‌ای که در لابه‌لای دلسوزی‌های کاذب‌شان نهفته است نابود و برباد شود.

در این راستا مردان و زنان مسلمان مسؤولیتی موازی را بر دوش دارند، یعنی همانگونه که مردان مسلمان باید رفتار خویش را در تربیت‌گاه اسلامی و چوکات ایمانی قرار دهند، زنان مسلمان نیز مسؤول‌اند تا با بالابردن اطلاعات و دانش‌های دینی خویش به ایمان و اخلاق اسلامی دست یافته حقوق و وجایب خود را به خوبی دریابند و آگاهانه و واقع‌بینانه در جهت زدودن ناملایمات موجود با کمال حکمت اقدام نمایند، و این را بدانند که اگر قرار باشد روزی از ظلمی نجات یابند آن با اقدام خودشان و پشتی‌بانی الله امکان خواهد داشت نه با دست دراز کردن به دامان بیگانه و چشم امید دوختن به خال و خط‌های فریبندة مارهای زهرآگین.

مسعوده جامی مسؤول بخش خواهران جمعیت اصلاح

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا