چگونه میتوان در زندگی آرامش خود را کنترول کرد؟

نویسنده: آدینه رنجبر
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ ( البلد-۴)
یقیناً ما انسان را در رنج آفریدیم.
انسان ها از آغاز زندگی تا زمان مرگ با مشکلات و رنج های متفاوت روبرو میشوند ، این رنج ها و مشکلات عموما امتحان از جانب پروردگار و یا هم رنج های خود ساخته توسط افراد میباشد.
در مقابل این رنج ها انسان ها در تمام مراحل زندگی به جستجوی دریافت آرامش هستند، ولی علت اینکه افراد کمتر به آرامش میرسند این است که مسیر زندگی را اشتباه میروند .
درحالیکه دین مقدس اسلام راه های بسیار آسان ، بدون ضایع ساختن وقت ، بدون هزینه و بدون نیاز به داکتر و دارو میشود به آرامش دست یافت .
عموما افراد آرامش حقیقی را با آرامش کاذب که مدت آن خیلی زود گذر است اشتباه میگیرند که این نوع آرامش ها کاذب زمینه ساز به ناراحتی های ذهنی و ناآرامی های برای افراد ایجاد میکند.
در موضوع فوق ده نکته کلیدی را جهت بدست آوردن آرامش که ریشه آن دردین مقدس اسلام است و آسانترین راه های تمرینی برای ایجاد آرامش در زندگی روزمره است ذکر گردیده است.
نکته اول : نفس بگیر ، توکل کن !
در مواقع که احساس ناراحتی دارید دست تان را بگذارید روی سینه تان ، پنج بار نفس بگیرید طوری که در پنج ثانیه نفس بگیرید و و در پنج ثانیه دیگر دوباره نفس تان را آزاد کنید. این تمرین باعث آرامش ذهن و مثبت نگری در فرد گردیده و عصبانیت انسان را کاهش میدهد، گاه گاهی اگر شما اصلا احساس ناراحتی هم ندارید این تمرین را جهت بلند آرامش ذهن و بلند رفتن قدرت تمرکز تان انجام دهید .
بعدا سجده طولانی انجام دهید و مشکلات و نگرانی های تان را برای پروردگار واگذار کنید و توکل کنید . این توکل باید با عقیده محکم به این که خداوند (ج) مالک هر خوشی و غم و پروردگار عزت و ذلت است میباشد ، این را باید بدانید که با توکل به یکبارگی همه مشکلات را حل نمیکند ولی راحتی و راه حل مشکلات را برایتان هموار میسازد.
نکته دوم: فرائض را در زندگی ات اولویت بده !
اگر فرائض در زندگی ات اولویت داشته باشد رضایت و آرامش درونی را بدون هیچ دغدغه بدست خواهید آورد. فرائض در زندگی انسان پایه خیلی استوار و ریشه ها عمیق در خوشبختی افراد دارد.
برای انجام فرائض ات جدول بساز، از نماز های پنج گانه ، وقت و زمان خاص برای تلاوت و غیره …
نکته سوم : الا بذکر الله تطمئن القلوب!
با ذکر خداوند قلب ها آرامش میابد . ذکر و یاد پروردگار بجای خاص ، وقت خاص و یا هم هزینه خاص ضرورت ندارد. در قرآن کریم و احادیث نبوی دعا ها و اذکار مسنونه زیادی برای مسلمین موجود است که افراد میتواند با ورد آن ها وضع دورن خود را بهتر سازد .
شما میتوانید اذکار را به ذکر روزانه، هفته وار و یا ماهوار تقسیم کنید و روی ورق نوشته در محیط هاییکه زیادتر به آن جا سر و کار دارید نصب کنید تا فامیل و افراد که در خانه تان رفت و آمد دارند میشود از این اذکار استفاده کنند . اذکار را بعد از نماز ، در جریان کارها خانه ، دفتر در مسیر راه و هر مصروفیت دیگر نیز بخوانید .
نکته چهارم : از نوافل کمک بگیر !
در کنار فرائض میشود نوافل را به اندازه توان تان انجام دهید. هفته یکبار تهجد بخوان در باره مشکلات و پریشانی های تان با پروردگار سخن بگو و از نعمت های پروردگار شکر کن . روزانه در کنار نماز های فرض نماز نوافل بخوان و صدقه بده و نوافل را در زندگی ات جایگزین کار های بیهوده که وقت تان را بیهوده تلف میکند بساز.
نکته پنجم : به پلان گذاری نظم خود را عادت بده!
انسان های که در زندگی منظم نباشد و پلان ندارد دچار یک نوع بی نظمی ، ناآرامی و مشکلات روحی بسیار شدید می باشند . و نظم به انسان آرامش میدهد.
هر شب قبل از خواب بری فردایت پلان گذاری کن ، این پلان گذاری باید شامل تمام ابعاد( عبادی ، خانه ، خانواده ، مسلکی ورشد فردی ) زندگی باشد.
پلان هایتان باید نظر به توانایی و موقیعت زندگی تان بسازید، پلان ها نباید عجولانه و ثقیل باشد که باعث خستگی تان میشود، فراموش نکنید که گفته اند : اهسته برو پیوسته برو ! کار های که پیوسته و کم انجام میشوند بهتر از کار هایی است که عجولانه و مقطعی انجام میشود.
نکته ششم : قناعت و رضایت
به داشته های قناعت کنید و به نداشته هایت راضی باشید. اگر به داشته های قانع نباشی و نداشته هایت راضی ناشی هر گونه دوا و تمرین برای آرامش ناممکن است . باید در زندگی کوشش خود را جهت بدست آوردن یک هدف انجام دهیم و نهایت کوشش خود را با دعا انجام دهیم و در نهایت نتیجه آن را به خداوند بسپاریم و به نتیجه آن راضی باشیم . زیرا رضایت خود دروازه نعمت های زیادی را برای بنده باز میکند.
نکته هفتم :کمک کن !
روزانه به اندازه توان تان به دیگران کمک کنید، این کمک همیشه پول نیست میتوانید در کارهای خانه ، درس ها ، کمک یک پیرمرد یا پیر زن در روی سرک ، دورکدن اشیا آزار دهنده از راه ، مشوره دادن و غیره ضروریات که باعث رفع مشکل یک فرد در جامعه میگردد انجام دهید .
باید متوجه باشید که این کمک به اندازه توان تان باشد و بدون منت و خاص به رضای پروردگار باشد . گاهی این گونه خوشی و آرامش را میتوانید در لبخند مادری ، پدری ، پیرمردی ، پیرزنی و یا طفلی بدست بیاورید.
نکته هشتم : از فضا مجازی فاصله بگیر!
از فضای مجازی فاصله بگیرید ، بعد از بیدار شدن از خواب به فضای مجازی رجوع نکنید و این کار را بگذارید به ساعات بعد از بیدار شدن و شبانه حد اقل ۱ ساعت قبل از خواب شدن از فضای مجازی و تلفون خود را دور کنید.
در فضا های مجازی از صفحات که هدف شان مغشوش کردن اذهان مردم است دوری کنید . میشود به جای استفاده متداوم از انترنت میشود از بازی های که باعث افزایش تمرکز میشود و یا به یاد گیری زبان کمک میکند استفاده کنید .
میشود که اپلیکشن های که باعث ضایع شدن وقت تان میشود و ضایع شدن انرژی تان میشود کاملا از گوشی تان حذف کنید و اگر میخواهید کتاب را به صورت سافت بخوانید از لپ تاپ استفاده کنید .
نکته هشتم : قدم بزنید ، گردش کنید و یا به سفر بروید!
قدم بزنید اگر چی خیلی کوتاه و فاصله خیلی کم باشد . گاهی به دوستان تان به گردش و دیدار اقارب تان بروید و یا اگر میتوانستید به ساحه دورتر از محل بود باش تان ، ولایت دیگر به سفر بروید. افراد جدید را ملاقات کنید و با افراد جدید دوست شوید این دوستی ها و دیدن جاهای جدید باعث ایجاد آرامش و دور کردن اضطراب و سترس کمک کننده است .
گاهی تنهایی قدم بزنید و تمرین نفس کشیدن را در هوای آزاد انجام دهید و مشکلات خود را با پروردگار در میان بگذارید.
نکته نهم : مطالعه را در برنامه روزانه ات فراموش نکن !
مطاله روح انسان را تغذیه میکند، در برنامه روزانه تان جا دهید و تغییرات را در زندگی روزمره تان به زودی مشاهده خواهید کرد . در برنامه روزانه تان مطالعه را مانند یک کار ضروری و حتمی جا دهید. بهتر است بخاطر شروع کردن روز بهتر صبح را با مطالعه تفسیر آغاز کنید اگر چی خیلی اندک باشد . بعدا میتوانید کتاب های دیگر را در طول روز نظر به علاقه و ضروریات ( ذهنی ، روانشناسی و مسلکی ) تان انتخاب کنید و در صدد یادگیری باشد . یاد گیری باعث افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس و ایجاد آرامش در شخص میشود.
نکته دهم : دعا و توبه کنید !
دعا و توبه را عادت روزانه ات بساز ، بسیار دعا کن و بسیار توبه کن . تاثیر گذار ترین و قویترین سلاح مومن دعا و استغفار است ، استغفار زیاد دروازه های غم ها را بسته و دعا دروازه نعمت ها را باز میکند .
مواقعی که مشکلات زندگی بالای انسان بسیار سخت میشود انسان حتی ناخواسته دست به دعا بالا میکند و گناهان که انجام داده است یکی و یکی از زیر چشم اش عبور میکند . و با دعا و استغفار این حالت انسان بهبود میابد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا