محبت با الله

بسم الله الرحمن الرحیم
محبت با الله
به قلم: سعدیه حفیظ
الله متعال عبادت را از مهمترین اهداف خلقت انسان بیان نموده است . چنانچه می فرماید: « وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ،،ترجمه: جن و انس را تنها برای عبادت آفریده ام. عبادت در حقیقت جنبه ی عملی شکر گزاری از پروردگار عالمیان است وباید بر اساس محبت راستین اداء گردد؛ زیرا عبادتی که در آن محبت نباشد، ثمره اش نفاق است و وباعث رستگاری ونجات انسان نمی گردد.
محبت با الله متعال چه معنی دارد؟
محبت با الله متعال یعنی: الله جل جلاله و رضایت او را برهمه چیز مقدم بدانیم. الله جل جلاله در سوره توبه آیت ۲۴ می فرماید: قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ) ترجمه: (بگو : اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و قوم و قبيله شما ، و اموالي كه فراچنگش آورده ايد ، و بازرگاني و تجارتي كه از بي بازاري و بي رونقي آن مي ترسيد ، و منازلي كه مورد علاقه شما است ، اينها در نظرتان از خدا و پيغمبرش و جهاد در راه او محبوبتر باشد ، در انتظار باشيد كه خداوند كار خود را مي كند ( و عذاب خويش را فرو مي فرستد ) . خداوند كسان نافرمانبردار را ( به راه سعادت ) هدايت نمي نمايد).
و هم چنان انس رضي الله ازپیا مبر صلی الله علیه و سلم روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: سه خصلت اگر در کسی موجود باشد لذت ایمان را احساس می کند: آنکه الله ورسول اش نزد او از هر چیزی محبوب تر باشد وآنکه شخصی را که دوست میدارد فقط برای الله دوست بدارد وآنکه بر گشت به کفررا بعد ازآنکه الله او را از آن نجات بخشیده چنان بد بداند که افتیدن در آتش را بد می داند.( صحیح مسلم)
چگونه با الله محبت نماییم در حالی که او از دیدگان نهان است؟
نهان بودن الله متعال ازدیدگان، در برابر محبت ورزیدن با او تعالی، مانع نمی باشد؛ بلکه محروم بودن از شناخت درست و راستین او تعالی سبب می گردد که انسان از محبت اش محروم بماند. حسن بصری گفته است:«کسی که خدا را بشناسد او را دوست می دارد وکسی که دنیا را بشناسد، از آن دوری می جوید». الله متعال را از خلال نام ها وصفات اش که در قرآنکریم بیان گردیده است، می شناسیم؛ چون جز خودش کس دیگری از نام ها و صفات او تعالی آگاه نیست. امام ابن قیم در کتاب خود «مدارج السالکین» درمورد راه های شناخت درست الله متعال بحث مفصل نموده که خلاصه آن را دراینجا ذکر می کنم:
۱- مطالعه قرآنکریم همراه با تدبرو تفکردر معانی آن به گونه ای که به حقایق آن دست رسی پیدا نماید.
۲- همراه با فرایض اهتمام نمودن به نوافل است که بنده بوسیله آن به الله متعال تقرب حاصل می نماید ودر نتیجه ای این تقرب مقام محب ومحبوبیت می رسد.
۳- در هر حال اهتمام و توجه به ذکر الهی داشتن است. که به وسیله زبان، قلب وجوارح صورت می گیرد. و انسان هر قدر در ذکر الهی سر گرم باشد به همان اندازه از محبت الهی سر شارمی گردد.
۴- در هر حال کوشش کردن به این امر که خواهشات خود را ترک کرده وامور مورد پسند الله متعال را اختیار کند ودر این راه با هر نوع سختی ومشکلات مقابله نموده و تا آخرین توان مقاومت کند.
۵- نام ها و صفات علیای الله متعال را در قلب خود مورد مطالعه قرار داده و حقایق آنها را در قلب خود مشاهده نماید. کسیکه با نام های او تعالی آشنایی داشته باشد حتما با او تعالی محبت می ورزد وکسانیکه ازین صفات منکرند هیچ سهمی از محبت الهی نخواهند داشت.
۶- همیشه فضل ورحمت پروردگار و نعمت های ظاهری و باطنی او را در نظر داشته باشد. این امر به گونه ای خاص در کسب محبت الهی موثر است.
۷- بالا تر از همه در برابر پروردگاربا قلب مملوءاز بندگی وانکسار ایستادن است که نمیتوان از حقیقیت آن با الفاظ تعبیر کرد.
۸- لحظاتی را که در حدیث شریف مواقع نزول الله متعال به آسمان دنیا معرفی شده است، غنیمت شمرده و با عبودیت کامل به مناجات پرداخته و به تلاوت و تدبر به قرآنکریم اهتمام نماید و در اخیر به استغفار مشغول گردد.
۹- با صالحان و بندگان نیک الله که محبان صادق الله متعال می باشند هم نشینی اختیار کرده و از رهنمایی های آنها مستفید گردد.
۱۰- دوری گزیدن از هر قول و عملی که بین بنده و پروردگار حایل واقع می گردد».
با انجام دادن این اعمال به معرفت الهی دست یافته محبت راستین او تعالی در قلب های ما جا می گیرد.

نشانه محبت بنده با الله:
همه ادعا می کنند که با الله متعال محبت دارند؛ اما آنچه به این ادعا مهر صدق می نهد اینست که: هر گاه انسان میان خواسته های نفس و مصلحت های دنیوی وخواست الله وحکم او تعالی به گونه ای قرار گرفت که با هم در تضاد بودند، اگر خواست الله را برخواست و مصلحت خود ترجیح داد در دعوای محبت خود با او تعالی صادق است ودر صورت دیگری محبت اش دعوای محض است.

مظاهر محبت با الله :
۱- محبت با قرآنکریم: لازمه محبت الله محبت با کتاب اش است. عثمان رضی الله عنه میگوید: اگرقلب های ما سالم باشد از خواندن کلام الله سیر نمی گردد. و چگونه محب از سخن محبوب خود سیر می گردد در حالیکه هدف و مطلوب اش اوست؟
۲- محبت با پیامبر و پیروی از او: هر که الله را دوست داشت باید فرستاده اش را نیز دوست بدارد. ازانس رضی الله عنه روایت است که پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند:« قسم به ذاتی که نفس ام در دست اوست، ایمان یکی از شما به کمال نمی رسد تا اینکه من برایش ازپدر و فرزند و همه ی مردم، دوست داشتنی تر باشم». ( بخاری).
الله متعال در این مورد در سوره آل عمران، آیت ۳۱ فرموده است:« إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» ترجمه: بگو( ای محمد) اگر خدا را دوست می دارید پس مرا پیروی کنید تا خدا دوست بدارد شما را و گنا هان تان را بیامرزد و خدا آمرزنده ی مهربان است.
۳- محبت با شریعت الله . یکی دیگر از مظاهر محبت الله متعال آن است که بنده با شریعتش محبت ورزد وبر تطبیق آن حرص ورزد، اگر شخصی ادعا کند که شریعت الله را دوست دارد؛ ولی از تطبیق آن در زندگی فردی، خانوادگی واجتماعی طفره رود، او در ادعای خود صادق نیست. الله متعال در این مورد فرموده است:« فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» سوره نساء: ۶۵. ترجمه: « امّا ، نه ! به پروردگارت سوگند كه آنان مؤمن بشمار نمي آيند تا تو را در اختلافات و درگيريهاي خود به داوري نطلبند و سپس ملالي در دل خود از داوري تو نداشته و كاملاً تسليم ( قضاوت تو ) باشند .»
۴- پشتیبانی از دین اللهی که یگانه راه رستگاری برای بشر است.
محبت الله نافی محبت های فطری نیست:
محبت با الله متعال، محبت های فطری مانند محبت با پدر، مادر، فرزند ، همسر، قوم و قبیله ودیگر علایق دنیوی را نفی نمی کند؛ بلکه توازن را در این محبت ها ایجاد می کند. محبت هایی که اگر توازن درآنها در نظر گرفته نشود انسان را به هلاکت می کشاند. به گونه مثال: انسان فطرتا خود را دوست دارد اگر در این دوستی از حد بگذرد، متکبر وخود خواه می گردد، هم چنان دوست داشتن مال، امر فطری است اگر از حد بگذرد انسان بخیل و حریص می گردد. همین گونه اگر در دوستی ومحبت قوم و قبیله ی خود ازحد بگذرد، در عصبیتی می افتد که اسلام وشریعت آن را نکوهید ومذموم پنداشته است.
علماء یگانه راه نجات از محبت های نا متعادل را غالب نمودن محبت الله بر تمام محبت های دیگر می دانند. چنانچه الله متعال، در وصف اهل ایمان می فرماید: « وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ». ترجمه: و کسانی که ایمان آورده اند، خدا را سخت دوست می دارند( بقره ۱۶۵).
هر گاه الله را از همه چیز وهمه کس بیشتر دوست داشتیم این محبت سبب ایجاد توازن در محبت های فطری ما، نیز میگردد.
فایده محبت با الله :
در نتیجه ی محبت با الله بنده، محبت الله متعال را بدست می آورد. محبتی که انسان را به رستگاری دنیا و آخرت می رساند. هرگاه الله بنده ی خود را دوست بدارد او را به اعمال نیک توفیق می دهد، به او یاری می رساند و او را از هر گزندی در امان می دارد و قدر ومنزلت او را بلند می برد و او را محبوب دلها می گرداند. از ابو هریره رضی الله روایت است که: پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:« هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد به جبرئیل علیه السلام دستور می دهد که خداوند فلانی را دوست می دارد، تو هم او را دوست بدار، جبرئیل او را دوست داشته و در میان اهل آسمان اعلان می کند که خداوند فلانی را دوست می دارد ، شما هم او را دوست بدارید ، و اهل آسمان وی را دوست می دارند وسپس برایش در زمین قبول نهاده می شود. ( متفق علیهْ)
پروردگارا محبتت را می طلبیم و محبت کسی را که از همه برای تو محبوب تر است و محبت عملی را که ما را به تو نزدیک گرداند. آمین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا