فواید طبی روزه

هر یکی ازهدایات قرآن برای سعادت دنیوی واخروی انسان نازل گردیده ودارای ابعاد متعدد است. روزه که یکی از پنج بنای اسلام است، نیز دارای فواید زیاد دنیوی و اخروی میباشد. مردم ۱۱ ماه به خوردن وآشامیدن می پردازند واز نعمت الهی بهره مند می شوند. یک ماه را بنا به دستور شرع باید روزه بگیرند تا روح خودرا از هر گونه فساد و آلوده گی پاک سازند، روزه داری نیز علاوه بر تعالی روح، از لحاظ پزشکی نیز برای جسم فواید بسیار ارزشمندی دارد. امروزه علم طب با گذشت زمان کشفیات بیشتری درباره فواید روزه داشته است، فواید روزه برای بدن انسان دارای ابعاد وسیعی است، ما در این مقاله سعی داریم تا چندی از “فواید روزه داری در ماه رمضان” را ارائه کنیم.
برخی فواید آن قرار ذیل است:

۱-سلامت قلب
روزه گرفتن در رمضان مهم ترین فایده ای که دارد بهبود سیستم قلب است. روزه داری سکته قلبی را کاهش میدهد، میزان هموسستئین که دلیل اصلی سکته قلبی است کاهش میابد. از طرف دیگر، نارسایی قلبی را بهبود میبخشد. همچنان با کاهش فشار خون و بهبود تپش قلب بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

۲-تأثير روزه داری درسلامت مغز
یکی از میکانیزم بهبود حافظه در کسانیکه روزه را بصورت درست گرفته اند آنست که روزه باعث بوجود آمدن یک ماده
پروتینی در مغز بنام
Brain-derived neurotropic factor- BDNF
میگردد.
این ماده باعث بوجود آمدن حجرات جدید در مغز گردیده و باعث تقویت حافظه و آموزش میگردد.
هنگامی که فرد سالمی بیش ازحد غذا مصرف میکند نوعی اختلالات درمغز ایجاد میشود. با روزه داری در مغز بعضی تغییرات شیمیایی رخ میدهد که به سلامت مغز تأثير می گذارد. پروتین هایی که به هنگام ورزش کردن در مغز تولید میشود پروتین های نوروتروفیک است، که با روزه گرفتن نیز در مغز تولید میشود. همچنین باعث تولید کتون ها که یک منبع انرژی برای عصب است میشود و در توانایی ارتباط با دیگران و صبر و حوصله تأثیر مثبت می گذارد و از مبتلا شدن به بیماری آلزایمر (فراموشی شدید زمان پیری) جلوگیری میکند .

۳-تقویت سیستم ایمنی بدن
روزه گرفتن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان میدهد که هشت روز روزه داری می تواند منجر به بازسازی کامل سلول های ایمنی بدن شود. زمانیکه فرد روزه می گیرد، انرژی بدن از طریق ذخایر چربی، شکر و همچنین شکسته شدن سلول های قدیمی تأمین میشود. بنابر این روزه داری برای بدن مفید بوده ومی تواند سلول های جدید را جاگزین سلول های قدیمی و آسیب دیده میکند.

۴- به سم زدایی بدن کمک میکند
چربی های مواد غذایی مصرف شده و جذب شده توسط بدن در طی چند ماه، در روزه داری ماه رمضان پاک سازی می شوند. به خصوص غذاهای که دارای مواد افزودنی هستند و به مرور زمان تبدیل به سم میشوند. وقتی فرد روزه دار است بدن او برای هضم غذا انرژی صرف نمی کند، به جای آن انرژی خود را برای سوزاندن آن مواد اضافات صرف میکند و با بازسازی بدن، سلولهای جدیدتری تولید میکند.

۵-سلامت روحی وروانی
برخی از تجارب روزه داران مخصوصا کسانیکه روزه را بصورت درست آن میگیرند، ینست که روزه باعث خوشی روانی ایشان گردیده و فکر و فهم شان تیز تر وروشنتر میگردد، همچنان انرژی بدن شان خیلی بالا میرود. از نگاه بیولوژی یکی از میکانیزم های چنین تغییرات روانی اینست که در هفته دوم ماه مبارک رمضان ترشح هورمون های اندروفن در خون زیاد میگردد. این هورمون ها انسان را آرام، خوش وبیدار نگهمیدارد .

۶- از پیری زود رس جلوگیری میکند
تحقیقات نشان داده که کم خوراکی وروزه داری از پیری زود رس جلوگیری میکند. دراین اواخر هورمونی كشف گردیده که زیادی آن باعث پیری زود رس میگردد. روزه اندازه ترشح این هورمون را دربدن کم میسازد.
تأثیرات روزه برصحت و اعصاب انسان فکتور دیگر برای جلوگیری از پیری زود رس است.

۷-سلامت پوست
روزه داری در ماه رمضان تأثیرات مثبت بر پوست داشته وسموم های پوستی پاکسازی میشود به شرطی که در زمان افطار تا سحری به اندازه کافی آب مصرف کنید. همچنین افرادی که دارای بیماری های پوستی باشند به درمان سریعتر آنها کمک میکند.

۸- روزه باعث تخلیه بدن از مالیکول های مضر توکسین گردیده والتهاب عمومی بدن را کاهش میبخشد.

۹-جلوگیری از مصاب شدن به مرض شکر مینماید.
در شروع سال۲۰۱۳ محققین طبی انگلستان بعد از مطالعه صدها تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که روزه از خراب گردیدن آخذه های هورمون انسولین جلوگیری نموده ومانع امراض چند به شمول مرض شکر میگردد.

۱۰-برای کاهش اعتیاد وترک مواد مخدر کمک میکند
ماه مبارک رمضان ماه تقویت اراده ونجات انسان از عادات مضراست که صحت وسلامتی انسان را به خطر مواجه میسازد. لذا این ماه بهترین وقت برای خلاصی از اعتیاد به سگرت، الکول و مواد مخدر است.
کمبود اندروفن در مغز انسانها یکی از فکتورهای است که شخص را وامیدارد تا درجستجوی مواد نشه آور باشد و برخی از معتادین به کمبود شدید اندروفن دچار اند, از اینکه روزه میتواند ترشح هورمون اندروفن را بالا ببرد گرفتن درست روزه دربین جوانان میتواند آنها را در کاهش اعتیاد و ترک مواد مخدر کمک کند .

روزه یکی از آن نسخه های الهی است که به إذن خالق لايزال با آوردن تغییرات مثبت در صحت و شخصیت انسان باعث سعادت دارین وی میگردد.
نگهداری این تغییرات مثبت به کمک “صبر و نماز” در ماه های آینده قدمیست در جهت تزکیه نفس روزه دار و بهبود صحت جسمی، روانی و اجتماعی وی.
إن شاءالله معلومات چندی که درباره فواید طبی روزه بیان گردید مفید واقع شود.
نویسنده: سمیه “فتحی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا