ترویج بی حجابی و راه های جلوگیری از آن

اسلام دین جامع و کامل است که برای تمام اقشار جامعه به منظور حفظ حرمت و شخصیت هر انسانی، قوانین و دستورات ویژه ای را وضع کرده است که رعایت کردن و عمل به آنها عزت، شرافت و جامعه ای سالم و ایده آل را به دنبال دارد.

یکی از احکام وارده در اسلام “حجاب” است، حکم حجاب اگر چه مخصوص زنان نبوده و شامل مردان نیز میشود، اما با توجه به فرهنگ جوامع بشری و خلقت فطری زنان هر جامعه می باشد.

خداوند متعال میفرماید:{ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا} ۵۹ سوره احزاب

ترجمه: ای پیامبر! به همسران و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که رداهای خود را جمع و جور بر خویش فرو افگنند، زیرا این کار سبب آن می شود که (از زنان بی بند و بار و آلوده) باز شناخته شوند و در نتیجه مورد اذیت و آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده و مهربان است.

به هر زن و مرد مسلمان لازم است تا حجاب اسلامی را رعایت کند چون رعایت از دستورات الهی میباشد و اجر و ثواب اخروی در پی دارد و همچنان در یک جامعه باعث میشود تا یک جامعه سالم و عاری از فساد به بار آید.

گذشته از این ها قسمی که میدانیم در هر کار الله متعال حکمتی نهفته است و بیشک این حکم نیز سرشار از حکمت و فلسفه است که نتایج بسیار خوب و پیامدهای مثبت و مفیدی در هر کدام از آنها نهفته است مثلا: دستور به حجاب برای زنان امت اسلام ، حکمتها و اسرار بی شماری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

۱_ حفظ آبرو: حجاب بهترین عامل برای حفظ آبرو هر شخص است که جلو بسیاری از فتنه ها و مفاسد را می گیرد.

۲_ پاکی دل: رعایت حجاب باعث پاک نگهداشتن دلهای مؤمنین (اعم اززن و مرد) می شود که قرآن نیز در بحث حجاب به این نکته اشاره کرده می فرماید: (ذلکم أطهر لقلوبکم و قلوبهن) ترجمه: این برای دلهای شما و دلهای آنان پاکیزه تر است.

۳_ مکارم اخلاقی: رعایت در یک جامعه بهترین سبب و انگیزه برای ترویج مکارم اخلاقی از قبیل؛ حیا، غیرت، عفت و پاکدامنی و اجتناب از انواع ابتذال، فساد و فحشاء در جامعه میباشد.

۴_ نشانه ای برای زنان پاکدامن: حجاب یکی از علائم زنان پاکدامن و با حیاء به شمار میرود که این علامت آنان را از آزار و اذیت حفاظت میکند.

و قرآن نیز به این نقطه اشاره کرده میفرماید:(ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین )ترجمه: این نزدیک تر به آن است که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

و نیز اصلاح ظاهر از نشانه های اصلاح باطن است و عفت و پاکدامنی هم به منزله تاجی برای زن.

۵_داشتن جامعه ای سالم: حجاب مانع ترویج بی حیایی و بی عفتی و باعث ریشه کن شدن عمل زشت زنا در جامعه شده و سلامت یک جامعه را تضمین میکند.

اما وجوب حجاب برای زنان به این معنی نیست که حفظ حجاب مختص خانم ها بوده و مردان با هر وضعیتی و با هر پوششی می توانند درون جامعه ظاهر شوند، بلکه برای آنان نیز محدودیت های خاصی در نظر گرفته شده است قسمی که خداوند متعال در آیت ۳۰ سوره نور میفرماید:( قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ) ترجمه: به مردان مؤمن بگو چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگیرند و دامن خود را حفظ نمایند، این برای پاک ماندن آنان بهتر است، خداوند به آنچه انجام می دهند آگاه است.

اما در این اواخر دشمنان اسلام به تبلیغ علیه حجاب برخاسته اند و با گفتن سخنان نا مطلوب علیه حجاب اسلامی همچون اینکه حجاب یعنی ظلم بر زن یا بی احترامی به شخصیت زن.

آیا حجاب اسلامی واقعا به معنی ظلم بر زن یا بی احترامی و توهین به شخصیت زن محسوب میشود؟

هرگز! حجاب اسلامی جز احترام به شخصیت زن و ارج نهادن به مقام شامخ او چیزی دیگری نیست در حقیقت توهین به مقام زن توسط کسانی انجام می گیرد که از این موجود با شرافت و با حیثیت، برای تبلیغات کالاهای تجاری خود استفاده نموده و تصاویر آنان را بروی هر شئ جهت جلب مشتری، چاپ و منتشر می کنند.

آیا استفاده ابزاری برای منفعت دنیوی و تجاری از زن احترام نهادن به مقام زن و شخصیت قائل بودن به او است؟!

پس با وجود حکمت ها و فواید زیاد حجاب اسلامی چه پدیده های باعث ترویج بی حجابی در یک جامعه اسلامی به خصوص در بین جوانان مسلمان میگردد؟

برخی از عواملی که در ترویج دیده بی حجابی مؤثر است عبارتند از:
۱_ ضعف ایمان: متأسفانه امروزه در جوامع اسلامی به خصوص در بین جوانان مسلمان ضعف ایمانی شدیدی به چشم میخورد که به مرور زمان این خلا ایمانی بیشتر شده و بی حجابی نیز افزایش میابد.

۲_متأثر شدن از محیط: برخی از جوانان در برابر جو غالب بر جامعه مقاومت خود را از دست داده و به بی حجابی گرایش پیدا میکنند.

۳_ فقدان هویت: جوانان مسلمان هویت اسلامی خود گم کرده اند و به تقلید کورکورانه از دیگران میپردازند که همین باعث ترویج بی حجابی نیز میگردد.

۴_ تربیت نامطلوب خانواده گی: اگر افراد یک جامعه از دوران کودکی درست تربیت اسلامی نشوند در بزرگسالی به احکام اسلام پایبندی نشان نمی دهند.

۵_ عدم آگاهی از ضررها و آثار بد بی حجابی.

۶_ جنگ فکری: یکی از اهداف شوم دشمن ترویج بی حجابی در بین زنان مسلمان میباشد و این کار را با بیان حرف های نامطلوب در مورد حجاب و مختل کردن ذهن زنان مسلمان در مورد آن انجام میدهند.

و سایر دلایل دیگر…

با دانستن عوامل بی حجابی در یک جامعه چه کارهای برای جلوگیری از آن کرده میتوانیم؟

با انجام دادن بعضی از کارها میتوان از ترویج بی حجابی جلوگیری کرد از جمله:

۱_ آموزش حجاب در دوران کودکی . با این کار کودک از دوران خوردی با آن عادت نموده و در بزرگسالی بالایش رعایت حجاب سخت نمیباشد.

۲_ توجه جدی خانواده ها به حجاب، زیرا اولین الگوی حجاب، والدین هستند. اگر والدین به پوشش مناسب اهمیت بدهند و خود را به گوهر حجاب و حیاء آراسته  نمایند، فرزندان نیز از آنها نمونه برداری خواهند کرد.

۳_ رفت آمد با خانواده های متدین و با حجاب.                                                               اگر خانواده ها متدین و با حجاب باشد اشخاص که با آنها رفت آمد میکند از رفتار و آداب آنها متأثر میشوند 

۴_ باید رسانه ها فلسفه حجاب را بیان کنند. یکی از راههای بسیار مؤثر در ترویج حجاب به وسیله رسانه ها میباشد، رسانه ها با پخش برنامه های که حکمت و فلسفه حجاب اسلامی را بیان میکند میتواند با معضل بی حجابی  در جامعه مبارزه کنند.

۵_ آموزش حجاب در قالب های مختلف در مدارس، مکاتب و پوهنتون ها همچون  قرار دادن مباحث مناسب و منطقی در زمینه حجاب، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ و رفع شبهات حجاب، مسابقه کتاب خوانی در زمینه حجاب و …

۶_ جلوگیری از پخش فیلم های که بدحجابی و بی حجابی را تبلیغ می کنند. با جلوگیری از پخش اینگونه فیلم های مبتذل میتوان به چشمگیری از شیوع بی حجابی در بین زنان و دختران کاست.

۷_ معلمان باید خود نمونه حجاب اسلامی باشند. از جمله عوامل  مؤثر دیگر در جلوگیری از بی حجابی معلمان متدین و با حجاب میباشد که میتواند تاثیر خوبی بالای شاگردان خود بگذارند.

۸_ تألیف و نشر کتاب های مناسب حجاب. باید کتاب های متعددی در زمینه حجاب برای همه سنین تألیف و نشر شود تا همه بتوانند از آن استفاده خوب و مؤثر کنند.

۹_ تقویت باورهای دینی دختران. هنگامی که باور های دینی در دختران و پسران قوی باشد انحراف آنها به طرف بی دینی به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

۱۰_ معرفی الگوهای زنان مسلمان در قالبهای آموزشی و …: امروزه زیادتر دختران و زنان با الگو برداری از زنان و تقلید کورکورانه از آنها باعث ترویج بی حجابی و دیگر اعمال نا شایست در جامعه اسلامی شده است پس اگر زنان الگوی مسلمان برای زنان معرفی شود دیگر ضرور نمی باشد تا زنان غیر مسلمان الگوهای زنان مسلمان گردند.

۱۱_ مبارزه با جنگ فکری: با آگاهی دهی برای مردم در مورد جنگ فکری و اهداف پلید دشمن از جمله رایج ساختن بی حجابی در بین زنان میباشد با این معضل مبارزه کرد.

در اخیر باید بدانیم که حجاب یک نعمت و هدیه الهی است، پس لازم است قدر آن را بدانیم و به آن عمل نماییم.

و من الله توفیق  نویسنده: هاجر فخری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا