معلم واژه تعریف شده از جانب الله

معلم واژه تعریف شده از جانب اللهتصاویر سایت 1

در مورد واژه معلم تعاریف زیادی در فرهنگ های تخصصی و عمومی شده است.

فرهنگ فارسی عمید ، معلم را معادل با واژه های مانند : تعلیم دهنده ، آموزنده ، آموزاننده و آموزگار آورده است.

در فرهنگ عوام رفتاری دو تعریف از واژه معلم ارائه گردیده است . معلم کسی است که به منظور آموزش معین به عده از دانش آموزان در یک مؤسسه تربیتی استخدام شده است.

معلم کسی است که در فکر رشد و پرورش سالم شخصیت شاگردان خود و برآورده ساختن نیاز روحی و روانی آنان باشد. یا هم معلم کسی است که قبل از هر چیز خود را شاگرد می پندارد که تشنه یادگیری است. و هر لحظه زنده گی اش را در آموختن سپری میکند و پیش از این که خود را معلم تصور کند باید خود را یک دانشجو مادام العمر بپندارد.

معلم مهمترین عامل ایجاد کننده شرایط مطلوب یاد گیری و یاد دهی است. که بعد از شاگرد دومین عنصر مهم نظام تعلیم و تربیه به شمار میرود. معلم بودن نه تنها شغل و پیشه نیست بلکه شوق ، علاقه  و عشق بوده  که پیام آوران و رسولان الهی این مقام را دارا بوده اند. و پروردگار مهربان نیز مربی و معلم نخستین بشریت بوده است.

معلم یکی از ارکان اساسی پروسه تعلیم و تربیت به شمار میرود که بدون آن روند تعلیم و تربیه صورت گرفته نمیتواند. تکنالوژی به هر اندازه که پیشرفت نماید نمی تواند اهمیت و ارزش معلم را بکاهد. معلم علامه و شاخصی است که همه جوینده گان دانش آنرا جستجو و تعقیب می نمایند. معلم ستاره هدایت و رهنمایی است که در بیابان های سر به فلک ؛ کاروان های راه گم را به منزل مقصود رهنمون ساخته و به هدف میرساند.

روی همین اهمیت و جایگاه معلم است که تمام پیامبران الهی که برای هدایت بشریت فرستاده شده اند ، به عنوان معلم آمده اند و وظیفه مقدس معلمی را به پیش برده اند. اولین معلم برای تعلیم بشریت در روی زمین الله تعالی بوده است. که پیام های تربیتی را برای بنده گانش فرستاده است و آنها به وجه احسن آنرا فراگرفته و برای دیگران رساندند.

الله متعال یکی از اهداف مبعوث شدن پیامبران را تعلیم و تربیه معرفی کرده است و پیامبران اولین معلمان بشر برای نسل بشریت بوده اند.

حضرت ابراهیم (علیه سلام ) هنگامیکه برای امت آخر زمان دعا کرد در دعایش از الله متعال خواست تا برای امت آخر الزمان پیامبر و معلمی بفرستد که ایشان را آموزش دهد و از گمراهی نجات شان دهد.

پروردگارا در میان آنها پیامبری از خود شان برانگیز تا آیات ترا بر آنان بخواند و حکمت بیاموزد و از گناه پاکیزه شان کند، تو توانا و پاکیزه استی.

روزی پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و سلم ) به مسجد نبوی تشریف بردند و در آنجا دو حلقه از اصحابش را مشاهده کرد که یکی حلقه ذکر بود و دیگرش حلقه درس و تعلیم . در حلقه درس و تعلیم تشریف برده و فرمودند : به تحقیق که من معلم برگزیده شده ام.

معلم بودن وظیفه مقدس و پراهمیت است ، معلم چشم و چراغ جامعه میباشد. معلمان از نظر وظیفه شریک پیامبران بوده و رهبران معنوی و مادی انسانیت هستند. علمآ مقام والا نزد الله متعال دارند.

 از حضرت ابی امامه باهلی روایت است ، که نزد رسول الله (صلی الله علیه و سلم ) از دو نفر یاد آوری شد که یکی عابد و دیگری عالم بود. پیامبر (صلی الله علیه و سلم ) فرمودند :

فضیلت عالم بر عابد مانند فضیلت من بر اندکترین شماست. بعداً فرمود هر آئینه الله متعال و ملائکه هایش ، اهالی زمین و آسمانها حتی مورچه در خانه اش و ماهی در درون آب برای آن کس که مردم را تعلیم نیکی میدهند، دعا میکنند.

همچنان پیامبر( صلی الله علیه و سلم ) در خطابی به حضرت علی رضی الله عنه فرموده است.

اگر الله متعال به واسطه تو انسانی را هدایت نماید برای تو بهتر از شتران سرخ است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا