سخنی با آشنا

مصاحبه با حميرا حبيب

مسؤول بخش نشرات

شعبه خواهران- هرات دفتر ساحوی جمعيت اصلاح

خوانندههاي عزيز بينه! به سلسله‌ي مصاحبه‌هاي قبلي در بخش سخني با آشنا،‌ اين بار خواستيم با مسؤول – بخش نشرات‌ شعبه خواهران- جمعيت اصلاح هرات گفتگوي صميمانه داشته باشيم.

لطف نموده خود را به خوانندههاي عزيز مجله بينه معرفي نماييد؟

به نام خداوند بخشاينده و مهربان. من حميرا حبيب خبرنگار آزاد هستم. در کابل به دنيا آمده‌ام و مدتي زيادي مي‌شود که با خانواده‌ام در هرات زندگي مي‌کنم.

تحصيلات و فعاليت‌هاي شما؟

من از دانشگاه هرات در رشته ژورناليزم،‌ ليسانس دارم و يک دوره يک ساله آموزشي مديريت رسانه‌اي را نيز،‌ در کشور کانادا سپري کرده‌ام. در طول يک و نيم دهه گذشته،‌ در رسانه‌هاي مختلف چاپي،‌ شنيداري و ديداري مصروف بوده‌ام و براي رسانه‌هاي بين المللي نيز اکثراً گزارش‌هايي نوشته‌ام، البته فعلاً به عنوان يک روزنامه نگار آزاد،‌ با رسانه‌هاي مختلف همکاري‌هاي دارم.

فعاليت‌هاي شما در شعبه خواهران جمعيت اصلاح -هرات در کدام بخش است؟

مدتي خيلي کمي مي‌شود که مسؤوليت بخش نشرات به من سپرده شده‌است و گهگاهي در دوره‌هاي تربيتي و آموزشي همانند دوره معارف اسلامي،‌ درس‌هاي جهت ارائه به من سپرده شده‌است.

بخش نشرات مشخصاً چه فعاليت‌هاي دارد؟

ما در بخش نشرات شعبه خواهران،‌ فعاليت‌هاي متعددي داريم. از جمله:

چاپ و نشر يگانه نشريه مختص بانوان در هرات – فصلنامه بينه- که بيشتر از ده سال مي‌شود فعاليت دارد و در راستاي نشر و پخش فقه بانوان و کارکردهاي دعوي بانوان واقعاً که خيلي خوب درخشيده‌است. قابل ذکر است که همه کارکنان اين فصلنامه اعم از نويسندگان و طراحان و … خواهران مي‌باشند.

تهيه و نشر برنامه( اسوه) از تلويزيون اصلاح. اين برنامه ويژه بانوان بوده و از يکسال به اين طرف متواتر هفت‌وار نشر مي‌شود.

مجمع نويسندگان و مترجمين: که در اين بخش تعدادي از خواهران مقاله‌هاي تحقيقي را به شکل گروهي مي‌نويسند و يا هم ترجمه مي‌کنند. و همچنان:

توسعه و تنظيم کتابخانه بخش خواهران ( عايشه صديقه رض) نيز مربوط بخش نشرات مي‌شود که هميشه کوشيده‌است تا بهترين کتب را تهيه و تنظيم کند،‌ تا خواهران از اين بخش بهتر بتوانند مستفيد شوند.

بسيار تشکر از توضيحات همه جانبه شما در خصوص بخش نشرات. خوب شما بازتاب کارهاي دعوي را در ميان مردم به خصوص خانم‌ها چطور مي‌بينيد؟ و استقبال خواهران از کارهاي دعوي چگونه است؟

الحمدلله مي‌بينيم که مردم ما روز به روز بيشتر به سوي فهم دقيقي از دين روان هستند و تا حدي توانسته‌اند نقش دعوت و اهميت آنرا درک کنند. به خصوص خواهران واقعاً استقبال گسترده‌ي در اين خصوص دارند. همواره در برنامه‌هاي دعوي سهم مي‌گيرند و اشتراک مي‌کنند. متوجه شده‌اند که اين اسلام است که مي‌تواند آنان را راهياب کند. اين اسلام است که جوابي براي همه سوال‌هاي آنان دارد.

عمده‌ترين مشکلات خواهراني که در عرصه دعوت فعاليت دارند در چيست؟

خوشبختانه در اين سال‌هاي اخير،‌ خواهران در اين عرصه خيلي خوب درخشيده‌اند و البته با توجه به همه پيشرفت‌ها در اين خصوص،‌ چالش‌هايي نيز دارند که گاهي فعاليت‌هاي آنان را متوقف نه، بلکه محدود مي‌سازد. از جمله يکي از آنان عدم فهم دقيق مردم از کار دعوت مي‌باشد. که البته بايد ذکر کرد که خواهران ما در چنين حالاتي نااميد نشده و متوقف هم نمي‌شوند.

موضوع ديگر هم در بسا مواقع ايجاد محدوديت‌ها در عرصه فعاليت‌هاي دعوي از سوي خانواده‌هاست، زيرا کار دعوت، نياز به زمان دارد و گاهي حجم کار بالاي دعوتگران سنگين مي‌شود و همين امر باعث مي‌شود که خانواده‌ها مخالفت کنند، اما در کل مي‌توان گفت،‌ راه دعوت راهي است که در آن مشکلات و چالش‌ها هم براي دعوتگران پذيرفتني و از قبل پيش بيني شده‌است، طوريکه در سيرت الگوي خاتم الانبياء مي‌خوانيم که زماني که به پيامبر بزرگ اسلام(صلی الله عليه وسلم) براي اولين بار وحي نازل شده بود و ايشان توسط بي بي خديجه( رض) نزد ورقه بن نوفل برده شدند، ايشان به پيامبر بزرگ( صلی الله عليه وسلم) گفتند، … اي کاش در آن هنگام جواني قوي مي‌بودم،‌ اي کاش زنده باشم روزي که قومت تو را بيرون مي‌کنند. پيامبر( صلی الله عليه وسلم) فرمودند:« مرا بيرون مي‌کنند»؟‌ گفت:« بله. هرگز کسي مانند آن چه تو آورده‌اي نياورده، مگر که با وي دشمني شده‌است…» و همين هم است راه دعوت الي الله. خداوند براي همه ما توفيق عمل نيک نصيب نمايد.

در اخير خواست و مطالبه شما از خواهران و مخاطبين(خوانندگان اين مصاحبه) چيست؟

خواهران، ما اگر حق و حقوقي که اسلام به آنان داده‌است را به درستي بفهمند،‌ جايگاه واقعي و والاي خود را درک مي‌کنند. آنگاه هيچگاه ادعاي حقوق تساوي با مردان- که يک حرف و فرهنگ وارداتي درجامعه ما است- را نخواهند داشت و خواهند دانست که در اسلام به مراتب بيشتر از آزادي‌هاي غربي به آنان احترام و ارج گذاشته شده‌است.

تشکر از شما

از شما و از مخاطبين فصلنامه هم سپاس.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا