پخت و پز

روش های نگهداری از مواد غذایی

نگهداری از مواد غذائی یکی از دغدغه های خانمهای خانه دار است، مخصوصاً در هوای گرم تابستان که باعث فاسد شدن آنها می‌شود. در این جا ما بعضی از روشهای ساده نگهداری از مواد غذائی سالم را برای شما پیشنهاد می‌کنیم:

روغن: کوشش کنید از روغن زیتون تصفیه شده استفاده کنید که ضرری برای بدن ندارد. برای اینکه روغن زیتون دیرتر خراب شود یک حبه قند داخل آن بندازید. برای سرخ کردن غذا سعی کنید از روغن ذرت و بادام زمینی استفاده کنید، زیرا این روغن در درجه حرارت بالا مقاومتر هستند و نمیسوزند.

عسل: هرگاه عسلهای شما شکرک زد، شیشه عسل را داخل ظرفی از آب جوش که روی شعله ملایم گاز گذاشته شده است، قرار دهید تا شکرک آن ذوب شود.

کچالو و پیاز: برای نگهداری کچالو و پیاز آنها را در جای خشک و خنک و تاری نگهداری کنید تا جوانه نزند، همیشه یک پارچه کتانی دور آنها بیندازید تا نور به آنها برسد.

ادویه و سبزیجات خشک و معطر: اینگونه مواد را درون شیشههای درب بسته قرار دهید و دور از حرارت و رطوبت و در جای خشک نگهداری کنید.

حبوبات: اگر میخواهید حبوبات را به مدت طولانی نگهدارید از روشهای زیر استفاده کنید:

لابلای حبوبات چند عدد برگ درخت جوز قرار دهید.

حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید.

حبوبات را در تابه داغ کمی حرارت دهید. در این صورت به هیچ وجه آفت نمی‌زند و زودتر پخته میشود. میتوانید حبوبات را یک جوش داده داخل آبکش بریزید تا آب آن خشک شود در این صورت دچار آسیب نمی‌شوند.

نان: نان را به قطعات منظم برش دهید و داخل کیسههای پلاستیکی قرار داده و داخل فریزر بگذارید و در وقت مصرف به مقدار لازم از فریزر خارج کرده و بگذارید ده دقیقه بماند و یا با حرارت کم گرم نمایئد و آن وقت آماده مصرف می‌باشد.

زرشک: زرشک را داخل فریزر قرار دهید تا تازه بماند.

رُب: برای اینکه رب تا مدتها تازه و خوش رنگ بماند، هنگامی که رب را در ظرف می‌ریزید، روی آن را کمی روغن بریزید تا هوا به آن نرسد و بعداً ظرف(یا همان قوطی رب) را داخل یخچال قرار دهید.

تخم مرغ: موقع چیدن تخم مرغ در یخچال سر تیز آنرا رو به پایئن بگذارید، به این ترتیب زرده تخم مرغ در وسط قرار می‌گیرید و سالم میماند. برای نگهداری تخم مرغ خارج از یخچال آنها را بهطور مرتب در جای خنک بچسپانید و بر روی آنها نمک بریزید تا روی آنها را کاملاً بپوشانید.

سبزیها: سبزیها را پس از پاک کردن در ظرف بزرگی از آب سرد بریزید و چند قطره مایع ظرف شویی به آن علاوه نمائید. بگذارید تا گِل آن ته نشین شود. سپس آب آن را عوض نموده و به آن محلول ضد عفونی کننده علاوه نمائيد و بعد از ۱۵ دقیقه آن را آبکش نموده و دوباره با آب سرد بشوئید. هر چه سبزی بیشتر در آب بماند و یتامینهای موجود در سبزی با آب حل شده و به هدر میرود. اگر سبزیها زیاد است برای خشک شدن آنها عجله دارید آنها را درکیسه تمیزی ریخته و سر کیسه را ببندید و سپس کیسه را داخل خشک کن ماشین لباس شوئی بگذارید و روشن کنید تا آب سبزیجات خشک گردد.

ارسالی: سمیرا رحمتی

منبع: گنجینه خانه داری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا